DAG 7 - Khong Chiam

24 januari 2023 - Khong Chiam, Thailand

Dag beste volger van deze blog,

we slapen iets langer dan we gewend zijn en het is al 9u gepasseerd als ik de gordijnen van ons huisje aan de Mekong open.  Het is een stralende dag maar er staat een stevige bries.  Na het ontbijt merken we ook dat er wat wolken komen opzetten en dat vinden we eigenlijk niet eens zo erg.  We worden door de brave man van ons resort in het centrum van Khong Chiam gedropt en zullen er voor twee dagen een scooter huren.  Vandaag snorren we naar het Pha Taem National Park, ongeveer 30 minuten rijden langs de ROAD 2112, een vrij goed geasfalteerde weg.  Aan de controlepost van het park wordt er ons met handen en voeten uitgelegd dat we 420 Baht moeten betalen om verder te rijden. Twee keer 200 Baht inkom en 20 Baht omdat we een scooter bij hebben.  Elk verzinsel is goed om geld uit de mensen hun zakken te halen, maar bon.  Nog voor we aan het visitor center arriveren, ontdekken we enkele mooie en eigenaardige rotsformaties (Sao Cha Liang Yai), die geloof het of niet, niet gevormd zijn door mensenhanden, maar gewoon door de natuur. Aan de bovenkant van deze paddestoelen vind je fossielen van schelpen en andere zeedieren, wat betekent dat dit gebied ooit zeebodem is geweest. De onderkant van de rotsformaties is van zandsteen. En is de loop der jaren zo gevormd door de hitte, wind en regen.  Wat is de natuur toch knap, bedenk ik me.  In het park zelf doen we een lange wandeling via een pad dat ons leidt langs rotsflanken waar over meer dan 200 meter lang voorhistorische rotstekeningen afgebeeld staan. We herkennen tal van dieren, figuren en andere voorwerpen.  Magnifiek! Boven op de kliffen heb je een FANTASTISCH uitzicht op de vallei en ik waag me even aan een korte mediteersessie, terwijl de zon op mijn hoofd priemt.  Wat is dit een ontzettend toffe ervaring. Na een uurtje of twee rijden we verder naar de Soi Sawan waterval.  Dit blijkt een teleurstelling. Door de droogte is er te weinig water om van een echte waterval te kunnen spreken. Laat ons zeggen dat de ‘straal’ van ons Brussels ketje aan de Grote Markt indrukwekkender is.  Enfin, niet getreurd.  Het is ondertussen bijna 15u en we rijden op ons gemak terug naar Khong Chiam.  We passeren nog evengs langs de markt en rusten even uit aan het zwembad.  Omstreeks 18u30 gaat de zon onder en even later genieten we weer van een heerlijke maaltijd.  We kruipen vroeg onder de wol, want morgen gaan we een lange tocht doen.  Slaap wel!!!