DAG 29 - Phu Cuoc - Ho Chi Minh stad

17 februari 2023 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Beste volger,

U zal het gemerkt hebben. De verslagen worden korter, net zoals de tijd die er ons nog rest van deze lange vakantie.  We worden om 10u stipt opgepikt door de shuttlebus van het hotel en een half uurtje later staan we aan de incheckbalie van Vietnam Airlines.   Indien alles verloopt zoals gepland, zullen we deze middag omstreeks 14u landen  in Ho Chi Minhstad (oftewel Saigon). Maar wat bijkt nu, de niet zo lieve dame aan de bagageband wil me niet inchecken omdat mijn naam op de boardingpass niet overeenstemt met hetgeen op mijn paspoort staat.  Ik heb uiteraard geen ticket geboekt op naam van Richard Gere, want die zou op zijn minst in business class vliegen.  Nee, het feit dat de boardingpass ‘Jan’ vermeldt terwijl op het paspoort Jan - spatie - Bart - spatie ‘P’ staat, zorgt dus voor de eerste maal in zoveel jaren voor verwarring.  Bon, éénmaal aan de balie van Vietnam Airines wordt dit snel rechtgezet, waardoor we alsnog kunnen vertrekken.  Ik heb al dikwijls de verwarrende situatie met mijn voornaam vervloekt en dat ga ik dit jaar nog ‘regelen’, wees daar maar zeker van.  Er zal overal ‘Janbart’ komen te staan Niet meer en niet minder en da’s al meer dan genoeg.  Na een wederom korte vlucht arriveren we in de drukte van Ho Chi Minh. We eten iets in een Thais, jawel Thais restaurant en aan één blik heb ik voldoende om te begrijpen wat Sabrina denk en dat is dat ze deze kruidige gerechten wel enorm gemist heeft.  Ik sluit me daarbij aan.….Het Paragon hotel is gelegen in district 1, op wandelafstand van de wereldbefaamde Ben Thanh markt.  Dit is een overdekte markt waar de kraampjes, net zoals in Hanoi op een meter afstand van mekaar staan, alles staat volgestouwd met, meestal namaakbazaar, er zijn zo’n 12 gangen van 100 meter lang, die onderling ook nog verbonden zijn met mekaar,  het is er broeierig heet, je wordt aangeklampt door opdringerige verkopers.  Kortom, wie wil daar nu niet zijn als het buiten 32° is.  Ik misschien, maar ik berust in mijn lot en volg gedwee volgens het concept  ‘in goede en slechte tijden’.  Zoals het meestal het geval is, verlaten we de markt zonder iets, buiten dan een doorweekt T-shirt.

We drinken een duur pintje op het terras van het Rex Hotel met een magistraal zicht op de opera, het Caravelle hotel en de grote avenue met de duurste winkels ter wereld.  Later op de avond hebben we alweer honger en eten we in Barbecue Garden.  Het concept is er simpel.  Je kiest een schotel en legt dat op de barbecue, dewelke gemonteerd wordt in het midden van je tafel. Lekker vlees en gezellig, al moet ik zeggen dat de sfeer wel even verandert op de moment dat een plaatselijke rat besluit om een wandeling te doen naast onze tafel en op een bepaald moment letterlijk over mijn voeten springt.  Ik schrik, slaak een onverstaanbare kreet uit en en spring minstens even hoog als de rand van de tafel en Sabrina….die pist in haar broek van ‘t lachen.  Ok, ik heb eerder iets geschreven over het jaar van de Rat en ook de link gemaakt met het Kiel maar de beesten moeten niet overdrijven.  We sluiten de avond af op de rooftopbar van het Liberty Hotel (waar we ooit nog verbleven)..  Het heeft wellicht het mooiste zicht op downtown Ho cHi mInh en bovendien zeer lekkere Moscow Mules!!!

Slaapwel

1. Eric:
    17 februari 2023
    En de rat werd niet ter plekke opgegeten aan het spit ??? Kans gemist !