DAG 5 - Bangkok

23 januari 2023 - Khwaeng Thanon Phaya Thai, Thailand

Beste lezers,

goeiemorgen.  We zijn ondertussen maandagochtend en ik realiseer me dat ik nog een kleinigheid moet schrijven over gisteren.  Niet dat er veel te vertellen valt want na de gebruikelijke ochtendrituelen dewelke meestal afgesloten worden met een lekker ontbijt, liggen we nu gewoon aan het zwembad.  Gewoon, te liggen, soms eens te zwemmen, want daar dienen zwembaden voor.   Verder niets.  We lezen wat, we drinken wat en we vallen af en toe ook in slaap.  Dat is ook vakantie.  Jullie zullen dus begrijpen dat ik het gisteren té druk had om te schijven.  Rond 17u slenteren we naar onze hotelkamer en even later zitten we alweer in de metro.  Dit keer besluiten we om de avond te spenderen in de buurt van Khaosan Road, het backpackersdistrict.  Onderweg ontdekken we nog een prachtige tempel, Wat Ratchabopit genaamd.  De bijzonder kleurrijke en gedetailleerde afwerking van het bouwwerk is zo mooi dat ik het amper kan beschrijven.  Ik zou zeggen, bekijk de foto’s en oordeel zelf.

Over kleuren gesproken.  Bangkok kleurt rood, want de Chinezen vieren nieuwjaar.  Tof voor hen, maar jullie weten ondertussen wat ik van die kleur vind en ik ga er dan ook niet te veel woorden aan spenderen.  Of misschien wel nog eentje, nl. Lelijk.  Ik vind rood de lelijkste kleur die er ooit uitgevonden is. De uitvinder ervan mogen ze wat mij betreft kielhalen in een ondiep dok met vies water, ik zeg maar wat.  Het is het laatste wat ik erover zeg.
Het is het jaar van het Konijn, wat uiteraard een topjaar zal worden, zolang ze vrij blijven van mixomatose, een vreselijke en pijnlijke ziekte. . Ik vond 2020 nóg beter. Vele lezers zullen nu even Google raadplegen en ontdekken dat dé Rat als een topper wordt beschouwd bij de Chinezen. Over de Uil, laat staan een bosuil, spreekt men niet.

Khaosan Road kan je vergelijken met de Sinksenfoor zonder draaimolens.  De vele proppers trachten je op zeer opdringerige wijze naar binnen te lokken in hun schreeuwerige tenten, waar de muziek om ter luidste staat en de derderangs muzikanten mekaar willen overtreffen met vals gejodel.   Er wordt lachgas en weed aangeboden alsof het de normaalste zaak van de wereld is en je kan er op straat geroosterde spinnen, wormen en schorpioenen eten.  Cocktails worden er per emmer verkocht en vechtpartijen tussen dronken toeristen zijn er schering en inslag.    Echt gezelllig dus………Maar ….als je een beetje verder wandelt, kom je via enkele zijstraten in een andere wereld terecht, die ons qua chille sfeer meer doet denken aan wat we in Pai (Noord Thailand) ervaarden.  Leuke terrasjes met lage tafels, zachte muziek en vooral geen overdreven drukdoenerij.  De prijzen die je hier betaalt zijn ook meer aangepast aan het krappe budget van de meeste backpackers.  We eten lekker pikant en hebben enkele biertjes nodig om onze mond te blussen.  Op het terras verbroederen we even met een Thais gezelschap en worden er prompt twee glazen Jack Daniels ‘appel’ op onze tafel gezet.  Ik ben normaal gezien niet zo’n fan van Jack Daniels maar ik moet toegeven dat dit er wel in ging.  Een beetje beneveld laten we ons wat later masseren en met tintelende voeten worden we per taxi naar ons hotel gebracht voor een laatste “Night in Bangkok”.

Vandaag zullen we onze reis verder zetten in de richting van de Isaan. Een zeer arme, weinig toeristische streek in het Oosten van Thailand.  Het zal er in elk geval rustiger zijn en dat hebben we ook nodig.  Meer details volgen.

Stay tuned !

1. Eric:
    23 januari 2023
    Geroosterde spinnen? En …. Was dat lekker? Of smaakte het tegendraads?
  2. Eric:
    24 januari 2023
    Robert Beijer niet gezien daar ?
  3. Janbart Bryssinckx:
    1 februari 2023
    Nee, niet gezien. Hij vroeg om op bezoek te komen maar ik heb geweigerd. Wat denkt die wel….
  4. Wendy Cabooter:
    29 januari 2023
    Redelijk wat herkenbaars waar ik met veel plezier aan terugdenk : de waterkanaaltjes die het echte leven laten zien (met kano’s die je veel te duur maar zeer fris bier aanbieden), voetmassages ( om oa tijdens het indommelen in een ‘ put’ te vallen en de keet bijeen te roepen) en de geweldige avondjes uit met als toppunt de Skybar !! Geniet ervan JB & Sab x