DAG 23 - Hoi An

11 februari 2023 - Hoi An, Vietnam

Beste vrienden,

we schrijven zaterdag 11 februari 2023.  Het is 17u in de namiddag en we zitten ondertussen in Phu Cuoc, een eiland in het zuiden van Vietnam, ter hoogte van Kep en Kampot, twee Cambodjaanse steden die we een paar jaar geleden bezochten.

Onze belevenissen van gisteren ga ik kort samenvatten : lekker ontbijt met een espresso aan het zwembad.  Met de scooter naar het strand en zalig beachen in beachbar Mr Ca, waar we kort na de middag twee schotels rauwe oesters binnen slurpen. Kostprijs per schotel van 10 oesters : 6 euro.  We drinken er het nodige bij.  Ik een pintje, zij een gin-tonic.  Rond 15u haal ik mijn maatpak op en rijden we naar het hotel.  We pakken in, maken ons klaar en tuffen terug naar Hoi An, waar we de Yamaha afleveren bij de verhuurder.  Nadien lopen we nog even rond in de gezellige straatjes en plaçeren ons op het terras van Restaurant LIM.  Het is happy hour en voor de prijs van 1 prosecco, krijg je er twee.  Wij drinken er vier, wat volstaat.  Nadien eten we zalig Italiaans.  Mannekes, als ik nu zeg dat dit het beste Italiaanse restaurant is waar we ooit gegeten hebben, dan zal ik er niet ver naast zitten. Topgerechten, zoals zwarte pasta met rivierkreeften, lekkere wijn, verse tiramisu en een uitstekende grappa om het geheel af te maken….  De eigenaar blijkt een rasechte Italiaan te zijn, getrouwd met een Viëtnamese deerne. Hij heeft in Da Nang ook nog een restaurant ‘Si’ genaamd.  Bon, indien je in Hoi An komt en je wil dus even wat anders, ga dan daar eten.  Bovendien is het pand enorm knap van architectuur.  Voor foodies zoals wij, is een avond zoals deze een zeer mooie ervaring en we zijn blij om op deze manier het hoofdstuk Hoi An af te sluiten.  We hebben ervan genoten maar het is tijd voor iets nieuw.

We gaan slapen, want om 6u worden we aan de uitcheckbalie verwacht.  Na een bliksemsnel ontbijt, zitten we rond 6u40 alweer in een taxi die ons op de luchthaven van Da Nang afzet.  Bamboo AIrways (u weet wel - die van de gecancelde vlucht in Hanoi…wegens weersomstandigheden) is de luchttaxi van dienst,die ons naar Phu Cuoc zal brengen.  Een vluchtje van amper 1u15’. Als we het drukke en ongezellige Da Nang binnenrijden, hangt er een dikke mist over de Chinese Zuidzee.  We kruisen de vingers…..