DAG 22 - Hoi An

9 februari 2023 - Hoi An, Vietnam

Goeiemorgen,

We hebben niet zo best geslapen.  Sabrina wegens een iets te harde matras en ik wegens een iets te hard verbrande rug.  Aan het eerste kan ik weinig doen, het tweede is mijn eigen dikke schuld.  We ontbijten in het restaurant van het hotel, waar de manager ons zoals elke morgen zeer hartelijk begroet.  Buiten ons zit er nog een Noors koppel. We besluiten om hen te negeren.  We laten twee verse capuccino’s klaarmaken en eten zoveel we kunnen.  Het ontbijtbuffet is zeer ruim opgevat en er is meer dan voldoende keuze.  Meer nog, ze bakken hier hun brood en croissants zelf.  Geen sponzige toestanden dus of fletse boterhammen die enkel eetbaar worden als je er een toast van maakt.

Na het ontbijt leggen we ons even neer naast het zwembad.  We zijn er alleen en genieten van de stilte.    We vullen de voormiddag met wat lectuur, muziek en zachtjes indommelen, want van al dat ontbijten wordt een mens slaperig.  Kort na de middag stippel ik een scootertochtje uit, waarbij ik me laat inspireren door een bedrijfje die deze tochtjes tegen betaling organiseert maar op hun site wel alle stops vermeldt.  Tja, met een uitstekende navigator achter mij, kunnen we dat dus perfect zelf. We tuffen door het hinterland en de mangroves van Hoi An en passeren via de vele riviertjes en garnaalkwekerijen achtereenvolgens Can Thanh en Tra Que (Vegetable Village) en even later ook Thanh Ha Pottery Village.  Uiteindelijk komen we in een vissersdorp Tra Nhieu en Kim Dong terecht om weer naar Hoi An af te zakken.  We genieten enorm van deze buitengewoon mooie maar korte rondrit.  Rond 14u staan we terug in Nanh Store, bij mijn tijdelijke/persoonlijke couturier.  Ik pas mijn maatpak een eerste keer en zoals verwacht moeten er enkele aanpassingen worden gemaakt.  Hierover in detail treden zou ons té ver leiden.  Vanavond word ik terug ontboden voor een tweede pasronde.  Ondertussen liggen we op An Bang Beach en as we speak worden er verse springrolls en een zeevruchtenpasta klaargezet.  We drinken een Apérol Spritz.  Omdat het kan en vooral omdat we daar zin in hebben. Verder passeert de middag zoals dat steeds het geval is op een strand.  Op een ligbedje, terwijl de golven inbeuken op het witgele zand.   Een matig briesje doet de palmbomen voorzichtig heen en weer bewegen.  De groene spitsige bladeren vormen een mooi contrast met de helderblauwe hemel, die net zoals alle voorbij dagen, geen enkele wolk toelaat.  Vanavond hebben we een tafel gereserveerd in restaurant Morning Glory en daar eten we weer voortreffelijk.  We sluiten onze avond af met een glaasje wijn.  In de straten van Hoi An is het niet zo druk als toen we er een paar dagen geleden arriveerden, wat de straten nòg gezelliger maakt.   Morgen zal het hier onze laatste dag én avond zijn vooraleer we verkassen naar een volgende halte.

Stay tuned.