DAG 14 - Chiang Mai

1 februari 2023 - Chiang Mai, Thailand

Beste volgers

Terwijl het ondertussen al morgen is, moet ik alweer bekennen dat ik nog iets moet neerschrijven over gisteren, dinsdag 31 januari. Niet dat ik zoveel moet vertellen want het is vandaag - enfin, gisteren dus - wat we gerust een snipperdag kunnen noemen.  We slapen laat, ontbijten laat aan de rand van de Pingrivier, we lezen wat op ons terras en doen een wandeling in de stad.  Ne luie dag dus, maar dat mag ook al eens, vinden we.  We ontdekken vlak achter ons hotel een aantal vespasgarages waar ze lustig aan oldtimers aan het sleutelen zijn en dat trekt uiteraard onze aandacht.   We hebben ne leuke babbel en vallen stomverbaasd achterover als we horen welke prijzen de rijke mensen uit Bangkok neertellen voor een Italiaanse Vespa. Voor sommige modellen wel tot 25000 euro en meer.    Enfin, we weten waar we moeten zijn als we ooit onze collectie van d’hand willen doen.  Later op de dag nemen we een taxi naar de Doi Suthep, misschien wel de voornaamste tempel van Noord-Thailand. We kennen de tempel van vroeger, maar het blijft toch één van de mooiste en dus de moeite waard om nog eens te bezoeken.   Na een fikse beklimming van ik-weet-niet-hoeveel trappen, kijk je vanop de berg uit op de stad Chiang Mai.  De donkere grijze gloed boven de gebouwen verraadt dat er toch wel redelijk wat smog in de lucht hangt.  Als je bedenkt dat quasi iedereen zich voorbeweegt met een motoraangedreven voertuig is dat niet verwonderlijk.  Ondertussen zijn de monikken in hun mooie oranje gewaden aan het avondgebed begonnen waarbij ze voortdurend, op monotone wijze, teksten reciteren.  Vrij  indrukwekkend!  De tempel wordt ondertussen mooi verlicht terwijl rond 18u30 de duisternis is ingetreden.  Even later houden we t voor bekeken en met een songthaew (een rode publieke/gemeenschappelijke taxi) worden we terug in de stad gedropt. We eten een overheerlijke pizza in restaurant ‘Pizza lovers’ en genieten nog even van de toffe sfeer op de Ploen Roedee Markt, waar we ook nog even een voetmassage laten doen. Kwestie van onze laatse Thaise Bahts goed te spenderen.

Morgenvroeg  zullen we onze biezen pakken en zetten we koers richting Viëtnam, met een eerste stop in Hanoi.