Dag 15: Vang Vieng naar Vientiane, de hoofdstad van Laos

8 februari 2020 - Vientiane, Laos

Beste lezers,

terwijl iedereen in België zich aan het voorbereiden is op de storm Ciara, zitten wij ondertussen al een halve dag in Vientiane.  Het wordt onze laatste halte in Laos, want vanaf overmorgen (10 februari) zullen we terug in Thailand zijn.  We zitten vanaf morgen ook officieel op de helft van onze vakantie.

Onze dag is weer zeer vroeg gestart. Het inpakken van de rugzakken verloopt vlotter en vlotter,  waardoor we ook een beetje winst maken op onze nachtrust.  Na een snel ontbijt zitten we een uurtje later alweer in een oncomfortabele bus (een iets grotere versie, deze keer). In een glimp ziet Sabrina dat een spleetoog mijn rugzak op het dak van de bus zwiert.  Een net wordt gespannen over de bagage en na enkele minuten zijn we weg. 4 uur later, staan we aan het park in Vientiane te discussiëren met een taxichauffeur over de prijs om ons naar het hotel te brengen, waar we uiteindelijk rond 14u kunnen inchecken.  Het S Park Design Hotel wordt ons volgende slaapnestje voor 2 nachten.  Onder de toog van de ontvangstbalie staat een oldtimer Vespa (voor de kenners: het is ne Faro Basso van 54) Op de parking staan nog een paar Mercedessen van de jaren ‘60.  Ze hebben hier smaak, da’s duidelijk.  Op twee leenfietsen, die volgens mij, aan het gekraak en gepiep te horen, ook minstens 50 jaar oud zijn, rijden we naar het stadscentrum.  We rijden wat rond, drinken iets op een terrasje en ontdekken naast de bezienswaardigheden, die we morgen in detail zullen bezoeken, ook een Belgisch café/restaurant.  Wel 180 verschillende biersoorten kan je er krijgen, alsook stoofvlees, vol au vent en stoemp met worst.  Ne mens wil wel eens iets anders dan rijst en Lao bier.  Dus voilà, we verorberen allebei een lekker potje stoofvlees friet met ne Jupiler.  Ik krijg er bijna een heimwee-gevoel van, of zou het zijn dat ik ons Kirsten begin te missen?  Ja, dat zal het wel zijn....

We sluiten de avond af met een deugddoende voetmassage.  Voor de duidelijkheid vraagt Sabrina toch nog even aan de bazin van het salon of we allebei in dezelfde ruimte zullen zitten tijdens de massage. Ne mens kan niet zeker genoeg zijn, zeker?

Rond een uur of 10 leveren we die krakkemikkige stukken ijzer terug af in het hotel en kruipen we onder de wol.

Slaapwel.

1. Joris:
    Meebrengen die faro basso
  2. Frie Soomers:
    Terwijl jullie in Vientiane zijn ,
    zitten wij op een zonnig terras met zicht op zee en een lekkere cocktail ... Gisteren genoten we van een hammam en ook van een deugddoende massage . Een forse man en een knappe brunette deden hun best . Voor alle duidelijkheid in eenzelfde ruimte ....Vakantie kan ook leuk zijn ! De voorspelde storm voor morgen is wel bangelijk . Hopelijk loopt dat goed af zonder stormschade ! We lezen elke dag dat jullie reeds fantastische dagen beleefden en we kijken reeds uit naar jullie volgend avontuur ! Veel lieve groeten vanuit Tenerife ...Hasta la Vista Xjes mama
  3. Wendy:
    8 februari 2020
    Zo, ben weer helemaal bijgebeend - een paar drukke dagen achter de rug. JB, jij moet hier een boek van maken .. Sabrina maakt dan wel wat gerechtjes klaar die bij je verhaaltjes passen! Geniet ervan xx
  4. Papa:
    8 februari 2020
    Ik denk dat jullie ook wel al zult gemerkt hebben dat Vientiane veel minder gezellig, aangenaam is dan Luang Prabang. Dat was althans onze bevinding in 1999 en 2001.
    De tempels halen niet het niveau van Wat Xieng Thong of Wat Mai. Volgens mij zijn de
    interessantste WAT HO PHRA KEO (met Boeddhabeelden langs de buitengevel) en de WAT IN PAENG met prachtige goudkleurige decoratie. In 1999 bezochten wij ook het Buddhapark op zowat 20 à 25km van Vientiane. Het is een curiosum, een beeldenpark met overwegend beelden van Boeddha maar ook van hindoegoden, zoals Shiva, Parvati en Ganesha. Het park wordt dagelijks door heel wat Lao's bezocht.
    Het Beer Lao heb ik ook niet echt lekker bevonden. Zeker niet als je het vergelijkt met Myanmar Beer dat in 2004 een gold medal won tijdens een beercontest in Brussel.
  5. Kirsten:
    9 februari 2020
    Mis jullie ook hoor & juliette nog meer xx