Dag 10: Luang Prabang

3 februari 2020 - Luang Prabang, Laos

Goedemiddag iedereen in Europa,

zoals eerder gezegd, doen we deze morgen opnieuw een poging om de ceremonie van de aalmoesronde van de ‘Monks’ te kunnen aanschouwen (Tak Bat)....

Om 5u00 rijden we met de fiets in de pikkedonker naar de Wat Sene waar de monniken in hun typische oranje gewaad, één voor één, in een lange rij zullen buiten komen.  In het wiel van Sabrina’s bicycle zit een serieus ‘slagske’ noch zijn onze fietsen voorzien van licht.  We hebben al voor heter vuren gestaan en we geraken veilig tot op onze bestemming.  Samen met een handvol toeristen, wachten we geduldig op wat er komen zal.  Op de stoep hebben locals, wel 100 stoeltjes neergezet waarop mensen kunnen gaan zitten en  wachten om hun offer te brengen.

De lokale verkoopsters van rijstmanden, die zodoende ‘geofferd’ worden, doen gouden zaken, wanneer plots op een grote trommel een aantal zware slagen weerklinken......  Het gaat beginnen!  De straat wordt slechts verlicht door een paar lantaarns, doch zelfs in de duisternis zijn de monniken zeer goed herkenbaar.  Op blote voeten, zonder een woord te zeggen, gaan ze de hele rij stoeltjes af en ontvangen er zeer dankbaar rijst en ook geld dat hen wordt toegestopt.  De monniken zijn er van alle leeftijden.  We zien volwassen mannen, maar ook kereltjes die volgens mij nog in de lagere school zitten.  Het is echt een indrukwekkend en vooral een zeer louterend schouwspel.  Dit doen die mannen dus elke dag!  Respect....

Rond 6u30 is het afgelopen en fietsen we terug naar het hotel.  We ontbijten als eerste, waardoor er nog voldoende keuze is. Terwijl ik op mijn croissant bijt, vraag ik me stilletjes af, wat die gasten zouden eten deze morgen?  Wellicht geen Frans gebak, yoghurt of een spiegelei met spek.  Het doet toch nadenken...

Na het ontbijt doen we nog een dutje en rond 10u liggen we alweer aan het zwembad.  Het lijkt alsof het hotel uitgestorven is, want we hebben de pool letterlijk voor ons alleen en buiten het personeel, dat ons in de watten legt, is er geen enkele andere beweging.  We laten een lunchke serveren aan onze ligzetels. Om 15u hebben we het gehad.  Het is echt ‘foor’heet dus we besluiten om een wandeling te doen in de stad. We bezoeken de Wat Mai en deze is werkelijk wondermooi.  De buitenzijde is helemaal bekleed met gouden reliëfs.  Zeer de moeite.  We passeren nog langs het National Museum, doch om één of andere reden is dit gesloten.

We drinken een lekkere rosé in een plaatselijke bar, alweer uitgebaat door een Fransman en eten ‘s avonds (daarnet dus) in de buurt van de Night Market. Ondertussen is het 21u en Sabrina en ik zitten, fris gedoucht, op het balkon van de kamer. Een aandachtige lezer weet dan wat er in ons glazen zit.

Morgen huren we een scooter en bekijken we nog enkele tempels alsook een tripje naar de Kuang Si watervallen, waar je naar ‘t schijnt kan zwemmen, staat op het programma. Het is morgen onze voorlaatste dag in Luang Prabang.  Vanaf overmorgen trekken we weer wat zuidelijker.

Morgen rond een uur of 7 wil ik een toereke gaan lopen, want da’s al te lang geleden.  Benieuwd of ik aan de SNOOZE-knop zal kunnen weerstaan.

So long!

1. Frie Soomers:
    3 februari 2020
    Weerom een mooi verhaal Janbart ! Genieten jullie nu maar van een lekker slaapmutsje . Van Kirsten vernam ik dat haar griepje aan de beter hand is . Vandaag ging ze toch nog naar de dokter . Tot later Xjes Mama & Hugo
  2. Papa:
    3 februari 2020
    Zoals ik reeds schreef de WAT MAI is een bijzonder mooie tempel. Jullie hebben nu ook de schoonheid van deze tempel kunnen bewonderen. Vergeet de Wat Xieng Thong niet. Deze is nog fijner, nog mooier. Verwacht van de Kuang Si watervallen niet echt spectaculaire watervallen. Veel hangt natuurlijk af van de watertoevoer van het moment. De onmiddellijke omgeving is wel echt puur natuur. Je kan er aangenaam vertoeven. Indien voldoende water is zwemmen mogelijk. Grt, papa.