Dag 2 - Bangkok

7 januari 2024 - Bangkok, Thailand

Beste vrienden,

onze eerste avond op Thaise bodem is zoals we hem gedroomd hadden.  Met onze teenslippers aan, slenteren we door de gezellig, met lampionversierde straten van Khaosan.  De sfeer is er heel laid back en de terrasjes, die veelal een samenraapsel zijn van een mik-mak van lage stoeltjes en tafeltjes, zijn één voor één uitnodigend.  We eten zeer lekker bij ‘Madame Musur’ en beslissen om er morgen ook een tafel te reserveren.  We waren hier vorig jaar ook al geweest en leerden toen Madame zelf kennen.  Het mag niet verbazen dat we op onze wenken worden bediend, meer nog, we krijgen zelfs een gratis dessertje aangeboden.  Terwijl we aan een koffietje slurpen, komt een straatventer nog snel even enkele geroosterde spinnen en schorpioenen aanbieden.  We bedanken vriendelijk.  Insecten moet je op de juiste moment eten en dat is nu niet het geval.  Een knipoog later vallen we beiden in slaap terwijl twee Thaise dames onze voeten en kuiten weer tot leven brengen met een zalige massage.  Het lijkt alsof heel de wereld aan ons passeert, maar het is een ideale afsluiter van een vermoeiende dag.

Na een korte nacht zitten we om 7u30 aan de ontbijttafel.  Vandaag staat een uitstap naar de Maeklong treinmarkt en de drijvende markt Damnoen Saduak op het programma. Tijdens de voorbije jaren hebben we al heel wat fraais gezien, maar deze twee toeristische trekpleisters, zo’n 100km buiten Bangkok, zijn er om één of ander reden altijd over geschoten.   Onze gids doet zijn best om wat duiding te geven, maar er is geen mens die begrijpt wat hij zegt, laat staan dat wij op de achterste bank kunnen horen wàt hij zegt.  Links en rechts zitten twee jonge kerels, die met enig gemak mijn zonen zouden kunnen zijn, zij het niet dat ze van Duitschen bloede zijn en laat dat nu nét een land zijn waar ik nog nooit een vakantielief heb gehad, wat de kans dat ze “Vater, wo warst zu gans die Zeite”” zouden roepen, zowat terugbrengt naar nul. Het is inmiddels 9u30 en we moeten nog zo’n 60 km rijden.  We dommelen in slaap.

Het moet ongeveer 10u30 zijn als we uit onze minivan stappen en op een spoorlijn geloodst worden. Aan weerszijden zijn tal van winkels gevestigd en worden naast de gebruikelijke snuisterijen ook veel eetwaren zoals groenten, vlees en vis verkocht.  De vis is zo vers dat de viswijven moeite hebben om de beesten in de plastieken bakken te houden, al weet Sabrina niet of ze er iets zou bestellen….Het gangpad waarlangs de trein een paar keer per dag moet passeren is amper 3 meter breed.  Telkens als de trein in aantocht is, verplaatsen de verkopers hun koopwaar en worden de zonnekappen even naar binnen geklapt.  Het is er een drukte van jewelste en het is drummen om een stoel te bemachtigen in de drankstalletjes om het tafereel op een veilige manier gade te kunnen slaan.  Met een watermeloensmoothie in de hand zien we de trein om 11u10 stapvoets door het gangpad rijden, terwijl de machinist zoals een popster verwelkomd wordt door de tientallen toeristen.   Je moet het meemaken of je gelooft het niet, meer nog, als ik het niet zou opschrijven geloofde ik het zélf niet.  Wat een spektakel.  Even later zitten we alweer in de bus voor het tweede en laatste deel van onze uitstap.  De floating Market van Damnoen Saduak is de grootste drijvende markt van Thailand. De handelaren verkopen hun waar vanaf hun bootjes en peddelen door de vele Klongs (grachten) die elkaar kruisen. Een deel van de charme is dat de meesten onder hen gekleed gaan in traditionele donkerblauwe kleding met de typische driehoekige strooien hoed, de favoriet van de Thaise boeren.

We nemen plaats in een longtailboot en doen een ritje door het gave kanalenstelsel.  Al bij al een toffe uitstap en een aanrader, hoewel het toch een vrij toeristische bedoening is. We liggen inmiddels wat uit te rusten aan het zwembad.  Vanavond zal onze laatste avond zijn in Bangkok, althans toch in het oud gedeelte.  Morgen gaan we een paar dagen naar Kanchanaburi, zo’n 3u rijden in oostelijke richting.  De stad heeft een brug, die samen met het viaduct van Vilvoorde op de lijst staat van werelds bekendste en iconische bruggen: The bridge over the River Kwai.  So long folks!

1. Eric:
    7 januari 2024
    Je staat op het spoor! Dat zou de NMBS bij ons nu eens niet toelaten hé
  2. Janbart Bryssinckx:
    7 januari 2024
    Da’s waar, maar deze trein was wel perfect op tijd en dat kan je dan weer niet vd NMBS zeggen
  3. Primus:
    7 januari 2024
    Mooie foto’s! Bedankt om ons een beetje mee te nemen op jullie prachtige avontuur!
  4. Papa:
    8 januari 2024
    Ik merk dat de markt van Damnoen Saduak nu overkapd is. Dit was nog niet het geval in 1989 en 2003 toen wij deze markt bezocht hebben. Alles evolueerd. Ook in 2003 waren er reeds bootjes met toeristen die tussen de bootjes met plaatselijke verkoopsters vaarden.
    Erg toeristisch. Maar nog niet zo erg als de Floating Market nabij Sukhothai waar Mrs. A een floating market opende een aantal jaren geleden . We kenden Mrs. A van Bankgok
    waar ze 2 winkels runde met prachtige objecten uit Myanmar. Ze was ook actief in de immobielenmarkt. Verstandige zakenvrouw.
  5. David Sannen:
    8 januari 2024
    “als ik niet zou opschrijven geloofde ik het zélf niet” … 🤣