Dag 18 - Khao Sok

24 januari 2024 - Tambon Khlong Sok, Thailand

Beste vrienden,

Dit dagverslag is alweer een vervolg op het vorige.  Het omgekeerde zou ronduit belachelijk zijn en bovendien ook verwarrend.  Laat dat nu nét hetgene zijn wat ik wil vermijden.  Verwarring.   De zaken moeten duidelijk zijn.

Bon, we zetten voet aan grond in Surat Thani na een korte vlucht van zo’n 1,5 uur.  Het valt meteen op dat het hier in het Zuiden nog enkele graden warmer is dan in Chiang Mai.  De enorme  luchtvochtigheid valt bij wijze van spreken naar beneden zoals een zak patatten van 10 kilo,  dewelke vanop de eerste verdieping in je armen wordt gesmeten.  Je neemt het aan, maar je zakt toch wel even door je knieën.  Waarom er ooit iemand een zak aardappelen van het 1e naar beneden zou gooien is me wel een raadsel, maar bij wijze van vergelijking is het wél…. duidelijk. Terug naar de orde van de dag.

Er staat een chauffeur te wachten in de aankomsthal van de luchthaven.  Hij houdt een bordje hoog in de lucht waar mijn naam op staat. Voornaam én achternaam correct geschreven, wat niet zo simpel is voor velen.   De chauffeur heeft nog geen meter gereden maar wat mij betreft heeft hij al punten verdiend.  Een paar kilometer later heeft Sabrina die punten al meteen afgepakt en staan we doodsangsten uit omdat de man het niet zo nauw neemt met de verkeersregels en courante snelheden.  Geluk bij een ongeluk begint het plots zeer fel te regenen.  Een tropische regenbui doet de ruitenwissers op volle toeren bewegen, terwijl onze chauffeur de snelheid er een beetje uit haalt.  Zonder al te veel problemen komen we aan in het Palm Resort en wordt ons een eenvoudige maar propere bungalow toegewezen.  Op het wandelpad naar onze bungalow springen twee gekko’s weg. Het is overduidelijk dat we in de jungle zitten, die we ook niet veel later van nabij willen ontdekken.  Nadat we aan de ingang van het National Park een inkomticket (200 B/pp)  kopen en we verplicht onze namen noteren in een register, starten we aan een bepijlde wandeling in de richting van een waterval.  Het is de enige wandeling die je mag doen zonder gids.  Er wordt ons gezegd dat de trip, heen en terug,  in totaal zo’n 3u in beslag zou nemen, wat maakt dat we net op tijd terug zullen zijn voordat het donker wordt.  Mooi zo.   Niettemin zetten we er de pas in en terwijl het pad op en neer gaat, ritselen links en rechts beesten weg en vliegen kleurrijke vlinders en exotische vogels tussen het dikke bamboebos.  De geluiden van de natuur zijn overweldigend.  Als we plotseling opgeschikt worden door een stel apen (de brillangoer, n.v.d) die boven onze hoofden in de bomen slingeren, maakt dat het verhaal helemaal af.  Daarvoor kom je naar de jungle!  Eénmaal aan de waterval, of wat daar in deze periode nog van overschiet, neem ik een duikje in het frisse water.  Heerlijk.

Het blijft heel de tijd bewolkt al doet de zon al wat ze kan om door het grijze wolkendek te geraken, maar eigenlijk hoeft dat niet want met temperaturen die ver boven de 34° zitten, gutst het zweet van ons lijf  en het duurt niet lang of we allebei zeiknat zijn.

We zijn net op tijd terug, We drinken iets op een gezellig terras.  We sluiten de avond af met een deugddoende voetmassage, want morgen én overmorgen worden het in alle omstandigheden twee bijzondere dagen, die vooral in mijn agenda met stip gemarkeerd staan.  Om 08u45 zullen we een tweedaagse trekking doen,  inclusief overnachting in openlucht.  Buiten Sabrina, ikzelf en een gids, gaan er ook dragers mee met gerief om een kamp te maken en hopelijk ook wat eten.  Hoe dat allemaal zal verlopen,  lezen jullie in een volgend verslag.  Wanneer dat zal zijn hangt af van het beschikbaar GSM-netwerk.

Slaapwel en ….

Tot gauw!

1. Eric:
    24 januari 2024
    Amaai zeg, JB in Thailand is spannender dan Kuifje in de Congo !
  2. Sven:
    24 januari 2024
    Tarzan en zijn Jane in de jungle