Dag 13 - Palenque

26 februari 2022 - Palenque, Mexico

¡Hola todos!

de busrit verloopt vrij vlot.  De zetels in de rode ADO bus kunnen nagenoeg helemaal horizontaal worden gezet en zijn breed genoeg.  Toch draai en wroet ik gelijk ne grote om toch maar de meest comfortabele slaaphouding te vinden, als die er al bestaat.  Sabrina heeft er minder last van, oogjes toe en snaveltjes dicht en ze slaapt gelijk een rozeke.  Gelukzak.  Ze zal pas wakker gemaakt worden op de moment er bij het overschrijden van de staatsgrens van Chiappas plotseling een politieman naast haar staat die onze paspoorten wenst te controleren.  We zijn Patrick Haemers en Denis Tyack niet en doorstaan de controle met glans.  We merken ook dat de laadruimte van de bus wordt geopend, wellicht om een hond te laten snuffelen.  Rond 8u en dus iets vroeger dan verwacht belanden we in Palenque.  Ik kruip toch enigszins geradbraakt uit de bus.  We nemen een taxi en rijden gauw naar Hotel Aldea hetwelk verscholen ligt in de jungle, zo’n 5 km verder.  We hebben een zeer grote kamer met wel 5 slaapplaatsen & balkon met hangmat. Kostprijs 128 euro voor 2 nachten, exclusief ontbijt.  Niet écht goedkoop,maar nu ook weer niet het einde van de wereld.  We hebben honger en schuiven aan, terwijl enkele gasten nog aan het nagenieten zijn van hun ontbijt.  Al bij onze eerste slok koffie worden we opgeschrikt door een vreselijk gebrul, die doet denken aan een beer met enorme tandpijn.  De diensters gniffelen als ze ons zien schrikken.  Het zijn de brulapen, die hier in de bomen hangen.  We horen ze wel, maar zien ze voorlopig nog niet.  Na het ontbijt, regelen we een gids om morgen de beroemde Maya ruines te bezoeken in combinatie met een waterval of twee.  Het dient gezegd dat de vochtigheidsgraad, typisch voor junglegebied, meteen de hoogte in gaat, alsook de hiermee gepaard gaande muffe geur. We horen ook dierengeluiden die we voorheen nog niet hadden gehoord.  Allemaal zeer nice. We leggen ons aan het immense zwembad, dat we voorlopig helemaal voor onszelf hebben.  Het duurt niet lang of we vallen allebei in slaap. Gevolg ? Twee Vlaamse kreeften naast het zwembad die zich afvragen hoe dat nu gekomen is. Miljaar seg, we hebben het goed zitten, maar als alles wat rood is ook bruin wordt, dan kunnen we gerust een pintje gaan drinken op het De Conincplein en nog vrienden maken ook.  Bon, we lezen wat, zwemmen wat en gaan uiteindelijk na een verfrissende douche en een doorgedreven aftersun-behandeling richting centrum. Onderweg doen we zo’n collectivo stoppen (minibus) en samen met een handvol Mexicanen tuffen we richting Palenque.  We merken meteen dat dat we in een andere omgeving zitten.  Bergen, weilanden, grazend koeien en jungle….veel jungle…..  In Palenque zoeken we meteen uit op welke manier we zondag a.s verder richting Ocosingo kunnen rijden en het Campement Lacadones kunnen bereiken, maar daarover later meer.  Palenque is een drukte van jewelste en in feite niet zo gezellig, maar dat wisten we op voorhand.  We eten iets in Cafe Jade en drinken er zowaar een Stella Artois bij.  Als ik het flesje 3/4 uit heb, maak ik de dienster attent dat de houdbaarheidsdatum verlopen is, waarop ik zonder morren een nieuw pintje krijg.  Tja, ik had dat al wel gezien bij de eerste slok, maar zoals eerder gezegd, we trekken onze plan op zijn Belgisch.  We eten er lekker en laten dan ook een fikse fooi achter, want de service was ook in orde.  We nemen een taxi terug naar het hotel want de vochtigheid in combinatie met de hitte (rond 21u nog gemakkelijk 28°) en de eerdere nachtrit, laten zich voelen.  We kruipen er op tijd in, want morgenvroeg pikt onze chauffeur ons op tegen 8u00.  Oh ja, het muskietennet is nog eens geïnstalleerd, want niettegenstaande onze bungalow zeer proper is, zijn er toch wat beestjes binnen geraakt via de spleten van de deur en vaste lezers weten dan dat je beter een probleem voorkomt dan er één in het holst van de nacht te moeten oplossen.  Slaapwel en tot morgen!

1. Frie Soomers:
    6 maart 2022
    Ja ja , schone slaper … moet er nog een verhaaltje voorgelezen worden ?
    Kusjes xxx , mama