Dag 12 - Celestun

25 februari 2022 - Celestún, Mexico

Hallo iedereen,

gisterenavond waren we in het centrum van Merida getuige van Pok-A-Tok.  Dit is een balspel dat meer dan 1000 jaar geleden reeds gespeeld werd door de Yucateekse Maya’s.  De bedoeling is dat een rubberen bal door een ring beland, terwijl deze enkel mag beroerd worden met de heupen en bovenlichaam.  Een gedeelte van de Plaza Mayor werd hiervoor afgesloten voor het prachtige schouwspel waarbij  mannen in traditionele klederdracht, getooid met pluimen, in onblote en beschilderde lichamen een demonstratie gaven.  Op de achtergrond horen we opzwepende trommelgeluiden, hetgeen het geheel compleet maakt.  Voor wie meer wil zien: op You tube zijn er tal van filmpjes te vinden.

Deze morgen worden we opgepikt door José y Ramon.  Dit olijke duo, die ons meteen doen denken aan die twee balkongasten van de Muppetshow, zijn respectievelijk onze chauffeur en gids, maar het kan evengoed omgekeerd zijn.  Samen met een handvol andere toeristen rijden we naar Celestun, een kuststadje 80 km verder.  Daar aangekomen stappen we aan de Ria Celestun, een soort van natuurreservaat, over op een klein bootje.  Op de bakboord lees ik ‘Jesus’, de naam van de boot…als dat maar goed komt.  We ontdekken de verschillen tussen de rode, de zwarte en de witte mangogewassen en het duurt niet lang of een eerste krokodil wordt gespot tussen het laaghangend struikgewas.  Het machtig beest trekt zich evenwel niets aan van onze aanwezigheid en dobbert wat verder wachtend op een prooi, wie zal het zeggen.  Even later zien we grote groepen flamingo’s in het water staan.  Het water van de immense lagune, op sommige plekken slechts 40 cm diep,  kleurt trouwens donkerrood en dat zou te maken hebben met de algen die er leven.  De roze flamingo’s vliegen af en aan, zoals op een zeer drukke luchthaven.  Het is een prachtig schouwspel, moet ik zeggen. We varen verder en onze bootsman loodst zijn vaartuig met een rotvaart de mangrove in.  Omsingeld door jungle varen we zeer langzaam verder in de smalle doorgang.  Her en der vliegen kleurrijke vogels voorbij tussen de vele termietenheuvels. Er zijn zo’n 368 vogelsoorten te vinden in dit gebied maar het zou ons té ver leiden om die allemaal op te sommen.   Evenwel vind ik een albatros, een reiger, een pelikaan alsook een zwarte arend  toch de moeite waard om te vernoemen, aangezien ik ze duidelijk herkende.  In de mangrove mogen we de boot verlaten en doen we een klein wandelingetje op houten vlonders, waardoor we ontdekken hoe op sommige plaatsen zoet water letterlijk uit de bodem naar boven borrelt.  Een raar fenomeen.  Na al dat natuurschoon, eten en drinken we iets aan ‘t strand.  We hebben enkele uurtjes vrij en we zwemmen wat, rusten wat uit en gaan op schelpenjacht.  De zee is helderblauw en het strand zo wit als mijn billen, die om begrijpelijke redenen nog geen straal zon gezien hebben en dat waarschijnlijk ook niet zullen doen.  Rond 15u30 is het weer tijd om terug te keren en as we speak zitten we terug aan ons hotel in Merida, waar we ons sebiet zullen opfrissen om in de stad iets te gaan eten.  Celestun is een leuke daguitstap, waar we roch ook wel vrij veel armoede hebben gezien.  Er zijn enkele verlaten hotels en het lijkt alsof de mensen niet veel om handen hebben.  Het is dus geen must maar we hebben Merida ondertussen wel gezien, dus deze afwisseling kwam als geroepen.  De krokodil, de flamingo en het paradijselijk strand, maakte het de trip wel waard.

Om 23u30 wacht ons een transfer met de nachtbus naar Palenque zo’n 500 km verder in de staat Chiapas, niet zo ver van Guatemala.  Niettegenstaande de betrekkelijk kleine afstand, zal de bus er toch zo’n 9 uur over doen.  Dit heeft wellicht te maken met de staat van de wegen. Wat we daar gaan doen heeft iets met tempels en jungle te maken.  That’s all folks.  Stay tuned.

1. Anit:
    25 februari 2022
    Ik meen me te herinneren dat de verliezers van dat spel onthoofd werden.... frisse mannen die Maya’s.
  2. Wendy Cabooter:
    27 februari 2022
    Prachtige foto van jullie beiden !