Dag 21: Bangkok

14 februari 2020 - Bangkok, Thailand

Beste vrienden,

we wrijven de prut uit ons oogjes en merken dat het zowaar 9u is.  We hebben weer zalig geslapen.  Na de gebruikelijke sanitaire verplichtingen, haasten we ons naar de lounge.  We kunnen immers elke dag 2 kledingstukken afgeven om te laten wassen.  Voor 10u afgeleverd= voor 18u terug.  Mooie service!  Na het ontbijt, nemen we de skytrain naar het National stadium om er over te stappen op een taxi, die ons naar de Phra Artit Pier brengt, aan de oude wijk Thonburi.  Het zogenoemd ‘Venetië van het oosten’ is een wirwar van klongs; kanalen en stroompjes van diverse rivieren. Het is een ontzettend gave ervaring om er een boottocht te maken en te kijken hoe de mensen er leven.  We boeken dan ook een private longtail en na 10 minuten zijn we vertrokken.  Na nog geen kwartier varen, blijkt onze boot echter motorproblemen te hebben, enfin dat is toch wat ze ons willen doen geloven.  Binnen de 2 seconden ligt er al een andere longtail naast ons, waarin het koppel ons raar aankijkt als blijkt dat we moeten overstappen.  Wij en ook zij, zullen wellicht betaald hebben voor een private tour.  We voelen ons wat in de zeik genomen, maar ja, wat kan je doen?  Op die manier maken ze natuurlijk snel een boot vrij om weer andere toeristen op te pikken.  Bon, dat bootje is groot genoeg om 20 man te vervoeren, dus met 4 is er zeker privacy genoeg.  De klongs zelf zijn zeker de moeite waard.  We varen letterlijk door de mensen hun achtertuin en ervaren het dagelijks leven op en rond de kanalen.  Indrukwekkend, moet ik zeggen.  Na een kleine twee uur zit de toer erop.  We nemen een taxi naar de Amarin Plaza en na zeer lang onderhandelen kopen we er ondermeer een singing bowl.  Voor zij die niet weten wat ik bedoel: zo’n metalen schaal die zo’n ZEN geluid maakt als je er met een borstel tegen tikt of aan de buitenzijde tegen wrijft.  We passeren ook even langs het Erawan-heiligdom en de Terminal 21, nog een ander shoppingcenter.  Rond een uur of 5 zijn we uitgeshopt en keren we terug naar het hotel.  De executive lounge wacht op ons.  Apérol, ‘appekes’ en zo.....  Deze avond zoeken we sowieso een skybar op want dat is er gisteren niet meer van gekomen.

Morgen zal onze laatste dag in Bangkok zijn.   We hebben ons voorgenomen om geen meter te bougeren en na ‘t ontbijt terug het zwembad op te zoeken.  Om 18u30 zitten we normaal gezien op de nachttrein richting Koh Tao.  Ook dat wordt weer een avontuur.....  Sabrina en ik hebben immers een aparte slaapplek gekregen, weliswaar in dezelfde wagon, maar toch, het is voor ons de eerste keer dat we in een gemeenschappelijke treinwagon zullen slapen.  Komen daar fratsen van?  Ongetwijfeld?  Jullie zullen het  later kunnen lezen.  Elke zichzelf respecterende SOAP eindigt immers met een ‘cliffhanger’.

Tot later!

1. Wendy:
    14 februari 2020
    Hey JB en Sab, sta weer achter met de reisverhalen maar ga ze vanavond inhalen.. Nemo heeft me alvast een grappige video laten zien, iets met Sabrina en een hard bed 😉! Ik zat in de Shangri- La, weet niet of dat bij jullie in de buurt is ... Veel plezier xx!
  2. Papa:
    14 februari 2020
    Mijn tip in verband met de Amarin Plaza heeft jullie dus op kosten gejaagd. Hopelijk zijn jullie over de aankoop tevreden. een boottochtje over de klongs is toch een éénmalige must in Bangkok.
  3. Geert:
    14 februari 2020
    Ik kan niet wachten op hoe dit zal aflopen.
    Getekend.
    Een trouwe lezer.
  4. Papa:
    14 februari 2020
    Toen ik jouw foto's zag en jouw verhaal over Bangkok las kwamen herinneringen bij mij op. Je moet weten, ik heb het in mijn papieren nagegaan, ik ben in totaal 39 keer in Bangkok geweest, telkens 4 à 5 dagen. Marjan iets minder omdat ik er ook beroepshalve (voor Nikon) verbleven heb., Ik logeerde toen in het Sheraton Hotel vlakbijj de Chao Phraya rivier. De tijd gaat snel.