Dag 7 - Sukhothai

15 december 2016 - Sukhothai, Thailand

Vandaag zijn we opgestaan onder een grijs wolkendek. Niettemin blijft het zo'n 30° en is de vochtigheid goed merkbaar.  Na het ontbijt worden we rond 7u30 opgehaald voor een fietstocht. Samen met een Spanjaard worden we begeleid door twee gidsen, Pow en Mek genaamd...  De Spanjaard spreekt geen woord Engels en buiten Spaans slechts zeer gebrekkig Frans.  Onze gidsen daarentegen spreken zeer goed Engels.  Noodgedwongen fungeer ik als tolk Engels/Frans/Spaans.  We worden langs de vele boerderijen geleid en zien naast de rijstvelden ook tabakboerderijen, krekelkwekerijen, mangobomen, komkommerplanten, enfin, teveel om op te noemen.  We passeren langs een boerderij waar de ijskreem op artisanale wijze wordt gemaakt.  Benny  Backx van de Smaakpolitie zou dit onmiddellijk afgekeurd hebben..... Bekijk de foto's en jullie snappen wat ik bedoel.  NIettegenstaande proeven we wel en bidden tot Boedha dat hier geen diarree van komt....

Het échte boerenleven wordt afgewisseld met een passage langs de dagelijkse markt.  Wat er er daar allemaal verkocht wordt, tart élke verbeelding.  Een levende vis wordt voor onze neus doodgeknuppeld en ontdaan van zijn schubben, in een emmer zitten grote padden en die schijnen zeer lekker te zijn. Ik proef een gefermenteerd ei, waarvan het eiwit eerder lijkt op gellatine en het ei'geel' zo zwart ziet als pek.  Enfin, het was een belevenis. Onderweg eten we in een plaatselijk eettentje en Sabrina vermoedt dat we daar delen van de kip hebben gegeten die we in België aan de kat zouden geven.  We zijn blij dat het heel de dag niet zo zonnig was als gisteren en we vallen naast het zwembad in slaap.  Morgen zullen we om 06u30 opgepikt worden door een tuk tuk, die ons naar het busstation zal brengen.  Van daaruit wacht ons een 6 uur durende trip naar Chiang Mai.  Vanaf dan zitten we écht in het Noorden van Thailand.