Dag 9 - Chiang Mai

17 december 2016 - Chiang Mai, Thailand

Deze morgen worden we na het ontbijt stipt om 08u30 opgehaald door onze Personal Guide.  Zijn naam is Bobby, zoal de hond van Kuifje, maar dan 1m60, zijstreepje, zwart haart en brilletje.  Ik schat zo'n 30 jaar oud.  Bobby spreekt vloeiend Engels en rijdt met een Jeep.  Tof.  Na enkele kilometers blijkt dat Bobby, eigenlijk beter Gilles zou heten.  Gilles de La Tourette...  De jongen kan er natuurlijk niet aan doen, maar we merkten dat hij zijn rechterkant  maar moeilijk onder controle had.  Stuiptrekkingen, zenuwtics en voortdurend in zichzelf pratend.   Zeer raar, MAAR, hij bleek wel van alles zeer goed op de hoogte.  We kregen een zeer gedetailleerde uitleg over alles wat we zagen.  Hij had overigens 5 jaar in een tempel gewoond dus vragen over het Boedhisme werden met zeer veel overgave beantwoord.......Na een uurtje komen we aan in het dorp van de longnecks (De Karenstam).  De dames dragen al gauw zo'n 5 kilogram aan ijzerwerk rond hun hals.  Verder zien we ook nog een dorp van de Akkha's en de Lisu.  Er zijn enkel vrouwen en kinderen aanwezig.  De mannen zijn meestal olifantentemmers- en verzorgers en zijn dus druk in de weer om Japanners en Amerikanen te amuseren met een ritje door de jungle.  De klederdracht van de stammen maar ook de eenvoudige manier waarop ze leven fascineren ons enorm.  We rijden de 3e hoogste berg van Thailand op, de Chiang Dao berg en zien er een bangelijke grave grot.  Met onze gids dalen we zo'n 400 meter af en zien hoe ook de Boedhisten sommige spelonken tot een bidplaats hebben omgetoverd.  We hebben lunch in een plaatselijk restaurantje en eten er zeer goed. Na de lunch rijden we nog een uurtje verder in de bergen.  De wegen worden stillaan hobbelig en in het asfalt zijn op sommige plaatsen diepe putten, wellicht het gevolg van de hevige regenval.  Onze Bobby loodst de jeep probleemloos voorbij de obstakels en onderweg komen we ook nog enkele latexbomen tegen alsook teakbomen.  Nu weten waar die terrasplanken en tuinstoelen vandaan komen, maar ook waarvan sommige rubberen hulpstukken, te vinden in menig nachtkastje, gemaakt worden.  We houden halt bij de Palongs, een andere stam.  We hebben - op vraag van de touroperator - enkele kledingstukken bij om weg te schenken.  Ik zal enkele "Marcellekes" doneren, terwijl Sabrina haar spikssplinternieuwe zwarte broek, speciaal in Bangkok gekocht om het paleis te mogen bezoeken, van d' hand zal doen.  De vrouwen van het dorp zijn er zo blij mee dat ik er bijna emotioneel van word.  We maken een toer in het dorp en worden qua luxe en way of life terug geslagen naar de 19e eeuw.  Onvoorstelbaar, wat een cultuurshock!  Maar bon, de mensen lijken ons gelukkig en kennen de verderfelijkheden van onze wereld niet.  We rijden verder naar de Wat Doi Suthep tempel.  Deze ligt op een berg en van daaruit heb je een prachtig zicht over Chaing Mai....bij helder weer. Vandaag was het weer een grijze dag met af en toe regen.  Niet getreurd, de tempel is één van de belangrijkste van Chiang Mai en een MUST SEE.  Rond 19u00 komen we aan in het hotel en zijn eigenlijk doodop.  Zonder te douchen en stinkend naar het lui zweet, houden we een taxi tegen om ons naar de riverside te brengen.  We zullen er leker eten, er speelt een bandje onder andere nummers van Robbie Williams.  Ik kan me net bedwingen om niet op het podium te springen.  Terug de taxi in, douche in en bed in. Morgen olifantendag.....