Dag 17 - Khao Sok Lake

24 december 2016 - Khao Sok National Park, Thailand

Omstreeks 09u30 worden we opgepikt door onze gids, Ood genaamd.  We schatten hem rond de 50 jaar oud, hij is (nog) kleiner dan ik en spreekt vrij goed Engels.  Hij legt ons uit dat hij onze privé gids zal zijn en dat ook onze longtail 'driver' enkel met ons zal varen de komende 3 dagen.  We zullen eerst via een klein kruidenierswinkeltje nog wat chips en koekjes kopen.  Wijn hebben ze er niet, dus voor Sabrina wordt het ofwel Singha bier of anders mee drinken van mijn restantje goedkope Thaise whiskey.....
We dienen zo'n 1,5 uur te varen naar onze drijvende hut.  Onderweg wordt ons de Guilin van Thailand getoond.  Dit zijn drie kleine eilandjes die vlak naast mekaar liggen en die het symbool vormen voor het meer en het Nationale Park. In totaal is het Khao Sok Lake  367 vierkante kilometer groot en zijn er 152 kleine eilandjes te vinden.  Dit meer is MEGA groot.  Voor 1980 was hier nog geen water en woonden er zo'n 30 families.  Door de bouw van de stuwdam hebben ze heel den boel onder water gezet.  Doet me wat denken aan de Lac St Croix in de Verdon....
De natuur is het mooiste dat wij ooit gezien hebben.  Het lijkt wel of we met onze longtail het paradijs worden in gevaren.  Hier is bovendien de oudste tropische jungle ter wereld te vinden (later meer hierover).  Onze bungalow ligt aan het uiteinde van het complex.  Mannekes, het zicht dat we hier van het terrasje hebben is FENOMENAAL.  Bekijk de foto's en je zal zeggen : lucky basterds !!!!  We hebben onze eigen kayak om eens wat rond te varen.  De electriciteit wordt enkel gedurende enkele uren in de avond opgewekt met een generator, WIFI en GSM signaal zijn zo dood als ne pier.  De hitte in combinatie met de hoge vochtigheid overvallen ons. We zijn nochtans al wat gewoon.  Uit pure miserie springt Sabrina er zelfs van in het meer.  Onze gids had nochtans wel gezegd dat er catfish van zo'n 250 kg rond zwom in het meer.  Erik Van Looy zou dus zeggen : ""Het is gebeurd, Sabrina heeft gezwommen in een meer mét vis in !!!"""
Na de lunch stappen we terug in onze longtail en na 20 minuten worden we afgezet voor een "light hiking", zoals onze gids het uitgelegd had.  Hier had ik vooral naar uitgekeken.  Echt, mega graaf.  Met ons drieën in de jungle.  Niemand anders.....alhoewel....  We horen gibbons boven onze hoofden, leren giftige planten en paddestoelen kennen, enz enz.......  Soms op handen en voeten, klauteren we meer dan 1,5 uur naar boven en volgen het neerstromend water van een waterval. WAAUW !!!!  Onze gids maakt onderweg met wat planten een kroon voor Queen Sabrina en zo trots als ne pauw zet ze dat ding op haar hoofd.  Na de afdaling worden we rond het meer gevaren en zien we aapjes in de bomen slingeren, een visarend cirkelt boven onze boot en in een hoge boom zien we enkele toekans over en weer vliegen.  We hebben moeite om zoveel pracht in één keer te bevatten en trachten zoveel mogelijk indrukken op te doen, foto's te nemen daar waar het kan.  Dit is gewoonweg TOP !  We worden rond 17u afgezet aan onze hut.  Ik bestel een pintje en begin aan mijn dagverslag.  Om 19u hebben we genoten van een lekkere maaltijd.  De lunch was niet super maar nu was het wel goed.  We eten wat de pot schaft.   Na het avondeten ben je op jezelf aangewezen want je kan hier uiteraard niet zomaar weg.  Gelukkig heb ik nog wat series gedownload van Netflix....  Om 21u zetten ze de generator op waardoor we tot morgenvroeg 09u electriciteit hebben.  Dan hebben we niet alleen licht in onze hut maar zal ook de ventilator draaien, waardoor we misschien toch wat zullen kunnen slapen.  Sabrina had onze muskietennet eerder op de dag op ingenieuze manier bevestigd aan de plafond, dus de beestjes kunnen niet aan ons vel zitten...

- - -

Ondertussen is het ruim 23u als ik dit verslag afrond. Het is hier nog zo'n 25° en we plakken allebei van t zweet.
Morgen worden we om 07u verwacht aan den boot.  We zullen dan de mist gaan bewonderen op het meer en de gids kent nog een paar plekjes waar we de wildlife zullen kunnen bewonderen.  Groetjes vanuit het paradijs !!!!    X.