Dag 18 - Khao Sok Lake

25 december 2016 - Khao Sok National Park, Thailand

Dag 18 - Khao Sok Lake

Deze morgen zijn we voor het ontbijt vertrokken voor een boottrip.  We zien de mist optrekken op het meer en de zon zorgt ervoor dat het al vrij warm is.  Het meer is zo glad dat het lijkt alsof ze er net met een strijkijzer zijn over gegaan.  Buiten ons is er weinig beweging op het meer.  We zien gibbons, andere aapjes en toekans. De apen slingeren vlak voor onze neus van de ene boom naar de andere.  We hebben deze beesten al wel eerder gezien in de zoo, maar ze zo in de vrije natuur kunnen bewonderen is toch wel een andere ervaring.
Na het ontbijt maken we ons klaar voor een 3 uur durende trekking in de jungle.  We worden door onze bootman ergens gedropt en het is de bedoeling van onze gids om ons tot op 861 meter te brengen.  Van daaruit zullen we vanop een rotspunt een heel groot stuk van het meer kunnen zien.    We moeten een lange broek dragen en onze kousen over onze broekspijpen trekken.  De bloedzuigers zitten overal....  We beginnen eraan.  Langs een paadje gaan we één voor één naar boven.  In het begin valt het mee, maar gaandeweg wordt het terrein ruwer en op 't einde klimmen en klauteren we langs rotspartijen tot op het hoogste punt.  Het zicht is zooooo onvoorstelbaar mooi    !!!!!
We krijgen onderweg uitleg over planten die je kan gebruiken om het bloed te stelpen, we zien een leguaan, vlinders, een speciale kikker, toekans, krekels, we ontdekken het spoor van een olifant en zien duidelijke sporen van een beer die langs een boom naar boven is geklommen.  Op de terugweg ligt er een zwarte schorpioen op ons pad.  Zelfs onze gids zien we even schrikken.....Regelmatig moeten we onszelf checken voor bloedzuigers.  Ik had er ééntje aan mijn broek hangen.....  Moe maar voldaan komen we terug bij onze boot aan.  Het was zwaar, vooral door de vochtigheid en de hitte natuurlijk.  We zijn dan ook allebei doorweekt van het zweet.  Dit was weer een ervaring die we niet snel zullen vergeten.  Bij aankomst aan de hut, trek ik mijn kleren uit en spring het meer in.  Na de luch hebben we de middag vrij.  We lezen wat, slapen ook een beetje en om 17u worden we opgepikt voor een boottrip naar een vissermansdorp.  Er zijn zo'n drie dorpen op het meer.  Nou ja, dorp is eigenlijk een groot woord. Het is eerder een ponton met 2 of 3 drijvende bungalows waar vis gekweekt, gevangen en verkocht wordt.  Er is ook een klein winkeltje waar we ons zullen bevoorraden van chipkes en bier.  Het is immers Kerst en we houden sebiet een kleine receptie onder ons twee....
Het avondeten is weer zeer lekker.  Nadien kijken we naar "Orange is the new Black" en vallen in slaap.