Dag 2 - avondspektakel Bridge on the River Kwai

11 december 2016 - Kanchanaburi, Thailand

Met een gehuurde fiets rijden we naar het centrum van het dorp. We realiseren ons plotseling dat er in Thailand links gereden wordt, maar komen zonder kleerscheuren op onze bestemming aan.  Het is er flink druk en we moeten 20 Baht betalen om de avondmarkt binnen te komen. Dit alles heeft te maken met het festival dat enkele dagen zal duren.  Het licht- en klankspektakel ter nagedachtenis van de vele dwangarbeiders en krijgsgevangenen, die tijdens de bouw van de brug in 1942 sneuvelden, werd omwille van het overlijden van de koning uitgesteld.  We hebben dus geluk.

Dé brug is eigenlijk niet zo spectaculair, maar vanuit historisch oogpunt heeft ze uiteraard wel haar impact.   Terwijl we erover wandelen merken we dat her en der vuurwerk wordt gehangen en speciale verlichting wordt gemonteerd.

We eten in het Floating restaurant, hetwelk op een drijfend ponton op zo'n 100 meter van de brug in het water ligt.  We moeten iets extra betalen omwille van de excellente 'zitplaatsen' die ons geboden worden. Vanop de eerste rij zijn we getuige van een show die ons nog lang zal bij blijven. Het verhaal van de ontbering en de wreedheden die de krijgsgevangenen moesten doorstaan om dit bouwwerk tot een goed einde te brengen, wordt door vele acteurs zowel op als naast de brug op een zeer mooie manier weer gegeven.  Als 'klap' op de vuurpijl (letterlijk te interpreteren) bootst men de luchtaanvallen op de brug na met gebruik van drones.  Perfect sychroon volgen er explosies en worden de 'vliegtuigen' vanop de grond aangevallen ter verdediging van het ijzeren bouwwerk. De brug valt op een bepaald moment op twee plaatsen uiteen en dat verklaart meteen waarom de twee middelste stukken, na de heropbouw uit een andere vorm werden gemaakt.  De show wordt beëindigd met de zoveelste verheerlijking van de koning, waarop het Thaise volkslied weergalmt.  Iedereen staat recht, de serveuses stoppen met werken.  Echt indrukwekkend.  Alle Thai zingen mee. Wij houden het bij rechtop staan.  We kennen immers de tekst niet.

1. Primus:
    11 december 2016
    Heb jullie dan ook da lieke van "Charel... ik heb a gat gezien" uit volle borst gezongen??
  2. Janbart Bryssinckx:
    12 december 2016
    Nee dat niet, maar over Charels gesproken....al heel wa vrouwen gezien die dat er volgens mij nog ene hebben hangen....
  3. Ariane:
    12 december 2016
    Knap mannekes, profiteert er van. Dikke kussen