Dag 20: Koh Lanta: snorkelen - 4 eilandentrip

4 april 2019 - Koh Lanta, Thailand

Beste lezers,

ik weet het, het is niet van m’n gewoonte, maar de gebeurtenissen van gisteren worden met 12 uur vertraging doorgestuurd.  Geabonneerden op deze blog  zullen op gepaste wijze gecompenseerd worden en de directie verontschuldigt zich oprecht voor het ongemak...

OK, genoeg flauwe kul. Even dag 20 reconstrueren:

Ontbijt met zicht op zee.  Ik heb er al over geschreven, maar we staan toch verbaasd hoe mooi alles is.  We worden opgepikt rond 8u30 door een ‘krakkemikkige’ minivan, die ons na 20 minuten rijden tot op een strand brengt, waar we zullen overstappen op een speedboot.  Buiten ons zijn er nog 30 andere toeristen aanwezig, verstekelingen niet meegerekend.  Het is dus een grote speedboot, met de nodige horsepower.

We arriveren aan de eerste baai van het eiland Koh Chuek en krijgen de gelegenheid om te snorkelen tussen de koralen.  Er zijn bijna geen woorden om dit te beschrijven dus ik houd het bij : SUBLIEM!  Stel je de mooiste aquarium voor, die ze in de Zoo hebben (niet die van de Piranhas, aub)....awel, daar hebben wij in gezwommen. Vissen in alle kleuren, koralen, grote zeeëgels, enzovoort.  Zelfs Sabrina, die normaal gezien panische reacties vertoont voor alles wat zwemt en vinnen heeft, waagt zich aan een korte dip. We zijn allemaal apetrots op haar.  Ze is nog niet h-e-l-e-m-a-a-l overtuigd dat de visjes ongevaarlijk zijn en niet bijten, maar ze boekt vorderingen.  Nadien varen we weer verder en houden halt op Koh Ngai, welk een echt bountystrand heeft.  Het poeierzand is zo wit dan Dash wit kan wassen en de zee is helderblauw.  Diegene die The Beach (met Leonardo Di Caprio) gezien hebben: zoiets dus.....

Na 30 minuutjes varen we verder naar Koh Kradan.  Als al het vorige al prachtig was, dan overtreft dit eiland alles. Het strand met overhangende palmbomen, inclusief de schommels, komen zo uit een reclamefilmpje.  Er is ook veel koraal aanwezig en nu heeft Sabrina helemaal de smaak te pakken.  Samen snorkelen we alsof we nooit iets anders gedaan hebben.  De foto’s die we op het strand nemen,  kunnen zo in de P Magazine staan (als het blad nog zou bestaan), zo niet verkopen we ze aan de hoogste bieder.  Dit is werkelijk adembenemend mooi.  We piknikken aan een tafel vlak bij het strand en voelen ons de koning te rijk.  Na 2 uurtjes zonnen en snorkelen moeten we weer verder.  Onze krachtige boot brengt ons naar de Emerald Cave op het eilland Koh Mook.  Het is te zeggen, het anker wordt neergelaten tot op 20 meter van een spellonk.  We moeten allemaal een reddingsvest aan en er wordt ons gezegd dat we 100 meter in een pikdonkere grot moeten zwemmen.  (Ik had dit detail wijselijk verzwegen tot op het einde, wat me aanvankelijk enkele boze blikken bezorgde).

Zoals steeds is er aan het einde van de tunnel licht en nog veel meer....want wat we daar ontdekken tart werkelijk alle verwachtingen.  Een strandje midden in de berg van zo’n 50 vierkante meter.  Rondom alleen maar steile kliffen, begroeid met tropische planten.  Er is maar 1 weg in of uit en dat is de donkere grot. Dit hebben we nog nooit gezien. Alle vier staan we enkele minuten met onze mond open. De boze blikken veranderen op slag en dankbaarheid is mijn deel.  Graag gedaan.....                                                                                                                       Jordy en Kirsten beslissen er later een huis te bouwen....Benieuwd hoe ze dàt gaan doen.....

Na enige tijd, zwemmen we terug langs waar we gekomen waren en kruipen op de boot.  Tijd om terug te varen.  Achter ons zien we donkergrijze wolken samenpakken boven Koh Mook.  Wij weten ondertussen wat dit wil zeggen, maar raar genoeg hebben we geen druppel gevoeld.  Het onweer is ons dus gelukkig gepasseerd.

Later zitten we op een strandje te eten.  Er wordt een vuurshow opgevoerd en er worden wensballonnen in de lucht gelaten, terwijl in de verte verschillende bliksemschichten door de zwarte horizon schieten.  Het onweer zal ons niet bereiken en na een lekkere maaltijd keren we met de scooter terug naar ons hotel en vallen we zeer snel in slaap.  Ne hele dag in ‘t water zitten, dat kruipt in uw kleren.....

Het zal er onze laatste nacht zijn ,want zoals eerder gezegd, slapen we vanaf morgen in een ander hotel.

De frut heeft stillekes aan een iets zuurdere smaak, maar hey, nog 4,5 dag vakantie en daar gaan we ten volle van genieten of wat dachten jullie?