Dag 19: Koh Lanta - ‘Mushrooms en fireworks’

2 april 2019 - Ko Lanta Yai, Thailand

Beste lezers,

rond een uur of zes word ik zachtjes uit mijn slaap gehaald door het gewieg van de golven.   Daar wordt ne mens niet kwaad van dus ik dommel terug even in.  Je kent dat. Drie uur later voelen we dat de zon haar werk aan het doen is en besluiten we om op te staan. Een kattenwas later zitten we aan de ontbijttafel en kijken uit op de mooie rotspartijen voor het terras van het hotel.  Daar wordt ne mens ook niet kwaad van, integendeel, zo willen we elke dag wel wakker worden.  We drinken onze laatste koffie met de voetjes in ‘t zand, terwijl Jordy en Kirsten, iets later dan ons, ook van een lekker ontbijt genieten.

Nadien gaan zij er alleen op uit.  Ze maken een trip met de scooter en komen onderweg aapjes tegen en ontdekken een leuke baai.  Nui Bay.  Een bijna privé-baai met slechts 1 restaurantje, dat eruit ziet alsof het elk ogenblik gaat ineen storten.  Verder vertellen ze: “””Heel leuk hoor, mama en papa....je kan er cigaretten kopen, een trip naar de maan en zelf champignons..... Ik verslik me bijna in mijn Singha-pintje....

Sabrina en ik doen even een hotelverkenning.  We besluiten om de laatste 4 nachten van ons verblijf nog een sterretje bij te kleven en we boeken 4 nachten in een 5*resort naast de deur.  Verder regelen we onze terugvlucht Krabi-Bangkok en reserveren we 2 scooters voor de rest van onze vakantie.  Alles fijn in orde, zo heb ik het graag. We gaan op schelpenjacht en stellen vast dat ons strandje krioelt van de kleine krabben.  Super om te zien!

Na de lunch willen ook wij de ontdekte baai met eigen ogen zien.  Niettegenstaande de wolken zo zwart als pek worden, wagen we het er toch op.  Fout gegokt.  We zijn 15 minuten weg en de hemel valt op onze kop.  Donder, bliksem, gekletter en gestorm. We zien apen de jungle in vluchten en iedereen lijkt te rennen voor zijn leven.  Dit hebben we nog nooit meegemaakt.  Gelukkig passeren we een hutje langs de weg, waar we samen met nog andere onfortuinlijke toeristen kunnen schuilen.  Plotseling worden we vergezeld van een geit en haar kleintje.  Ze komen letterlijk tussen ons in staan.  Zo’n beesten voelen toch direct waar ze het veiligste staan, niet waar?  Het blijft bliksemen en donderen.  Ik kijk vertwijfeld op de Thaise buienradar.  Nog minstens een half uur regen.  Ondertussen staan we in zwemshirt en teen’sletsen’ tot aan aan onze enkels in het slijk. Leuk is anders.  Mensen, ik verzin dit niet en als jullie de laatste verslagen soms wat saai vonden, lees dan even verder.

Plotseling slaat de bliksem in op nog geen 50 meter van waar wij staan.  We horen ne knal en zien een flits komen van een electriciteitspaal, die wat verder staat.  Jordy én Kirsten springen ne meter omhoog nadat ze, via de modderpoel waar ze in staan te dabberen, een electrische schok voelen. Mannekes, ik denk dat we hier efkes geluk hebben gehad. Gelukkig stonden ze  nog op rubberen zooltjes, want Jordy met een hanekam en Kirsten met zwarte krullen, dat is geen zicht en ik heb ook geen flauw idee hoe geitenvlees smaakt....Enfin, we kunnen er eens mee lachen, maar het was misschien niet zo slim om dichtbij electriciteitsleidingen te gaan staan.  Probleem is dat die kabels allemaal kort boven de grond worden gelegd, dus zoek maar eens een plekje om te schuilen.

Na een klein uurtje is het ergste voorbij en rijden we dan maar terug naar het hotel. De champignonnenbaai zal voor nen andere keer zijn.

Aangekomen in het hotel, komt de zon er zowaar terug door.  Dat is hier dus zo.....Jordy en ik kruipen in de fitness om nadien nog wat te genieten van de laatste zon van den dag.  Marmot’Kirsten’ valt in slaap achter haar I Pad terwijl ze een Netflixke doet.  Sabrina daarentegen heeft het beter voor en geniet van een uurtje massage.  Ze heeft gelijk.

We eten deze avond in het hotel en zitten - as we speak - gezellig aan tafel.

Later zullen we de strandbar ne keer uittesten.

Morgen zullen we een dagje gaan snorkelen en de Emerald Cave bezoeken.  Daarover morgen meer.

Tenzij er vanavond nog iets spectaculairders gebeurt dan hetgeen we vandaag meemaakten, groet ik jullie allen, lieve volgers, vrienden, collega’s, familie....