Dag 17: Bangkok

31 maart 2019 - Bangkok, Thailand

Goeiemorgen iedereen.  Jullie begrijpen dat wij niet écht wakker liggen van het winter-en zomeruur.  Bij ons is het immers al 17 dagen zomer.... Sorry dat ik het er even inwrijf...

Deze morgen ontbijten we iets vroeger om tegen 10 uur het hotel te kunnen verlaten richting Chatuchakmarkt.  Denk aan de Vogelmarkt in Antwerpen, zet de kraampjes 1 meter van mekaar, voeg daar 35° en 80 % vochtigheid aan toe en doe dan de oppervlakte minstens x 10.  Dat is de Chatuchakmarkt.  Om zot van te worden.  Met een plan in de hand, is Sabrina onze gids van de dag.  Wij volgen gedwee.  Op sommige plaatsen lopen we letterlijk met vier op een rij, meer plaats is er niet.  De markt is in secties opgedeeld maar eigenlijk komt het erop neer dat ze er bijna allemaal hetzelfde verkopen.  Het is duidelijk dat de fake handtassen, zoals we die kennen uit Turkije, niet OP maar ONDER de toog worden verkocht.  Als Sabrina en Kirsten bepaalde merknamen noemen, kijken de Thaise verkoopsters schichtig om zich heen en worden er handtassen en andere lederwaren op de toog gelegd of vanuit een andere schimmige opslagruimten ter plaatse gebracht.  Er wordt onderhandeld, afgedongen, prijzen besproken om uiteindelijk niets te kopen.  Jordy en ik staan er op te kijken als koeien naar een trein.  Na een 1,5 uur heb ik het al volledig gehad en ik ben gelukkig niet alleen.  Wel ben ik blij dat ik een zwart lederen riem gevonden heb.  Daarvoor had ik uiteraard niet naar die markt moeten komen, die we eerder teleurgesteld verlaten.  Dat was goed voor 1 keer...

Sterker nog, Sabrina en Kirsten zijn niet voldaan en willen nog even naar de shopping mall, Century 21 gaan.  We eten er iets en ik koop er een nieuwe zonnebril.  Valt het jullie op, dat ik dikwijls diegene ben die iets vind om mijn geld aan te besteden ? Ik noem het efficiënt kopen. Ik weet wat ik wil, ga binnen en als de prijs me aanstaat, wordt er betaald. Ik hoef hiervoor niet alles aan te raken of te passen.  Of zou het zijn dat Sabrina perfect weet wat ik wil en deze zaken dan ook vindt ? De dames beslissen om nog even verder te shoppen, terwijl Jordy en ikzelf naar het zwembad trekken.  Ik doe een poging om mijn boek verder te lezen, maar val in slaap.  Van zoveel shoppen wordt ne mens moe.  2 uur later komen Sabrina en Kirsten er ook aan.  Kirsten heeft zichzelf verwend met enkele aankopen, al zal mama haar bankkaart ook wel boven gehaald hebben.  Als vrouwen veel geld kosten, bedenk dan dat (enige) dochters écht nog veel meer kosten.  Mijn  shopping-assistant heeft ook voor mij enkele T-shirts bij. Over efficiëntie gesproken....

Wat de avond brengt, weet ik op dit ogenblik nog niet. Terwijl ik de laatste zinnen van dit verslag afrond, wordt mijn 3e Apérol Spritz klaargezet in de executive lounge.  Ik zou graag het Bangkok-weekendje afsluiten in een sky-bar, maar ik betwijfel of ik iedereen mee ga krijgen.....

Het zal alleszins onze laatste avond in Bangkok-centrum worden.  Morgenvroeg worden we per taxi om 5u45 naar de luchthaven gebracht.   Om 8u vliegen we naar Krabi, waar de witte stranden, palmbomen en helderblauwe zee op ons wachten....

De dagen vliegen nu voorbij, terwijl ik bedenk dat we onze laatste week ingaan.  We willen nu vooral rust en genieten van de chille sfeer die er (volgens internet) op Koh Lanta heerst.  Ver weg van de Chinezen en van ander drukdoenerij.....