VespaWorldDays 2019 in Hongarije - DAG 4: ‘DAG VAN DE OOIEVAAR’

6 juni 2019 - Révfülöp, Hongarije

Beste vrienden,

Kukkelekuu !!!

Om 8uur krijgen we snel een koffie en snorren richting de Vespa Village.  Al snel maken we onze registratie in orde.  Met een goodie-bag rond onze schouder, inspecteren we  het evenemententerrein, dat al een beetje op de Sfinks in Boechout begint te lijken.  Op onze polsband lezen we de magische woorden “”Full Entry”” .  Standhouders zijn druk in de weer en brengen alles in gereedheid voor de komende dagen.

Al snel keren we terug naar Villa Magdi voor het ontbijt.  Voor Sabrina worden zeer speciaal broodjes gebakken en we genieten van de eigen geteelde aardbeien met yoghurt, eigen gemaakte marmelade en vele kazen en worst.  We moeten goed eten want er staat een lange Vespa-rit op het programma...  Joris, onze voorrijder, heeft een tochtje voorbereid in de omgeving van het meer.  Het is bewolkt maar vrij warm. Sommige onder ons wagen het erop en rijden in T-Shirt.  We sturen ons Italiaans scheurijzer door de Hongaarse natuur, kinderen wuiven ons na,  terwijl we blauwgrijze rook in hun richting blazen.  Op een gegeven moment zien we een ooievaar landen in een weiland naast de weg.  Ooievaars zijn vogels met een doel en alles wat ze doen is met een reden.....We snorren verder en na zo’n 55 km houden we halt voor een lunch. We proeven de heerlijke Hongaarse vissoep en na een klein uurtje zetten we onze tocht verder.  De ruïne van het kasteel van Szigliget trekt mijn aandacht. Het zou toch enorm leuk zijn als ik daar mijn drone, die ik in de rugzak heb zitten, kan laten boven vliegen.  Ik overtuig Joris om een détour te maken en éénmaal aangekomen aan Le château blijkt dat ik de batterij van mijn vliegend tuig vergeten ben.  Damn... Verdomme !!!.... Hoongelach is mijn deel, maar het kan me eigenlijk niet veel schelen, want terwijl we allemaal onze Vespa parkeren, is Jan druk in de weer met zijn GSM.

Het is gebeurd!

Jan is voor de 4e keer grootvader geworden. Zijn schoondochter Gianna is bevallen van een flinke zoon: TIAGO is zijn naam!!  We omhelzen den Bompi en we klinken even verder op deze nieuwe boorling!

Bedankt ooievaar, jouw landing van zonet was niet toevallig.

Wat een feest, wat een vakantie!

Even later zetten we ons op een terrasje en drinken - op kosten van Bompi Jan x4 - een alcoholvrije drank, want de Hongaarse politie hanteert een absolute ZERO - tolerance en daar wordt niet mee gelachen....  Ik zal met Bompi Jan de beklimming naar het kasteel maken en samen bewonderen we het uitzicht over het vulkanisch gebergte en het Ballatonmeer.

Het valt ons wel op dat Jee Pee om de haverklap telefoon krijgt en de angst slaat ons om het hart als we vermoeden dat een rijke sjeik uit Abu Dhabi (wellicht die van Beerschot)  een overnamebod heeft uitgebracht op het ‘Slagerke’ in Schoten.  Jee Pee ontkent en zegt dat hij op punt staat om een eiland te kopen.  We weten niet wat het ergste is....

We bestellen nog snel onze preparé en ribbekes, voor het te laat is.

Rond 17u komen we terug aan in de Vespa Village en kuieren langs de standhouders.  T shirts worden gepast en onderdelen vergeleken.  We laten ons niet verleiden om een vespahelm te kopen, want de gevraagde prijzen zijn simpelweg te belachelijk hoog voor woorden.  We drinken een apéro aan de boorden van het meer en na een uurtje keren we terug naar de Villa Magdi, waar Magda een heerlijk avondmaal klaargemaakt heeft.  Een typische Hongaarse ratatouille (Lesco, uitgesproken als “LESJO”) wordt gecombineerd met heerlijke stukken varkenskoteletten en Duitse worst.  We smullen alsof we een hele dag geen eten hebben gezien.  Wijn, bier en later ook schnaps vloeien rijkelijk. Magda haalt ook nog wat flessen schuimwijn uit haar kelder en er wordt getoost op den Bompi en zijn nieuwgeboren kleinzoon Tiago!  Ook onze Zwitserse collega deelt de tafel, al houden we nauwgezet in ‘t oog wat hij allemaal eet en vooral drinkt.

Dieter (81 j) toont zich als een echte entertainer en vertelt de ene mop na de andere.  We liggen in een deuk.  De levenswijsheden, grappen en grollen van deze man hebben geen grenzen en als hij begint te vertellen wordt het stil en hangt heel de tafel aan zijn lippen.  De  Wonderbaarlijke man!

Plotseling wordt er aangebeld. ....

Iedereen veert op....

De kuisvrouw van Magda, A.K.A Frank VDB, met gouden sandalen, korte rok, topje én pruik biedt zich aan om de koer te keren.  Menig travestiet in de Schipperstraat zou hier enorm jaloers op zijn.  Iedereen lacht zich een breuk en ook Herr Dieter kan amper zijn ogen geloven, als hij Frank mét de kleren van Magda op zijn oprit ziet staan.  Ook hier worden de “eekhoorntjes” nagebootst met meloenen.  Spanbanden ontbreken....Tot tranen toe bewogen, laat het tweetal ons even later achter. Ze zijn moe gelachen en gaan slapen....Wij, daarentegen drinken nog een laatste schnaps.  Rond 00u30 sluiten we de keet en kruipen ook wij in ons bed.

Morgen zullen we een (veel te duur) betaalde rondrit doen, wat maakt dat we ten laatste om 9u30 den hof moeten verlaten.  Het weer wordt alleen maar beter, want ze voorspellen 27° en geen regen!!

So long!

1. Frie Soomers:
    7 juni 2019
    Gefeliciteerd voor het leuk verhaal en voor Bompi zijn kleinzoon Tiago ! Veilige thuiskomst en chapeau aan alle vespadrivers ! Groetjes , mama Xxx