VespaWorldDays 2019 in Hongarije - DAG 3 -

5 juni 2019 - Révfülöp, Hongarije

Beste lezers,

Goeiemorgen!

Deze morgen hebben we de “snooze-functie” van de haan gevonden, waardoor we slapen tot een uurtje of 9.. Nadat we gauw wat fris water in ons gezicht pletsen,  zitten we even later met z’n allen op het terras te ontbijten.  Het is 9u30 en de lucht kleurt blauw, slechts enkele stapelwolken zorgen voor een beetje schaduw.  Het is al behoorlijk warm.  In de tuin werpt een fonteintje wat water omhoog en dansen de vlinders en libellen een luchtballet.  Ik heb al op slechtere plekken een koffie gedronken.  We proeven van de huisgemaakte confituren en het versgebakken brood.  Wederom zorgt een beha-loze Magda voor een UITstekende bediening, terwijl Ernst zich in de keuken ontfermt over een Sudoku.

Na het ontbijt maken we een wandeling naar Zanka (+/- 9 km) , waar uiteindelijk de Vespa World Days zullen doorgaan.  We ontdekken een leuke bar aan de oevers van het Ballatonmeer en via de spoorweg, volgen we een wandelpad. We zijn halverwege als er grijze wolken opduiken en het duurt ook niet lang of het begint te regenen.  We schuilen in een plaatselijk cafeetje en proeven een lokaal biertje.   Een uurtje later is het gestopt met regenen en zetten we onze wandeltocht verder.  Onze voorverkenners, Joris en Geoffroy, zijn dan al met de camionette verder gereden en komen tot de vaststelling dat de ‘Vespa-village’ nog verre van open is.  Ze ontdekken wel een leuke plek om te lunchen, waar we eerst heel het terras (met zicht op de vallei) verbouwen om uiteindelijk binnen te gaan zitten, want het is weer beginnen regenen. Na zeer lekker & goedkoop gegeten te hebben, dalen we terug af naar de site waar de VWD zullen doorgaan.  Al gauw zien we onze Vespa’s netjes opgesteld staan naast de camion en iedereen is blij dat hij ook zijn bagage teruggevonden heeft.  Het is inmiddels niet meer gestopt met regenen en de regenpakken worden boven gehaald.  We moeten Frank wel troosten, want zijn tijgervelleke, allez dat van zijn zadel, is door de regen zeiknat geworden....We zullen het snel moeten drogen, want niemand wil schimmel tussen zijn benen.

Behoedzaam sturen we richting de Villa Magdi, waar onze gastvrouw al klaar staat met haar  I pad om heel het gebeuren te filmen. Even later is de hemel weer helemaal opgeklaard en maken we een klein tripje in de omgeving.  We vluchten weg van de grote baan en kleine wegeltjes tussen de weilanden brengen ons van het ene dorpje naar het andere.  Dit is puur genieten!

Rond 19u komen we terug bij de herberg aan en drinken bier, wijn en schnaps als aperitief. We maken er eveneens kennis met een Zwitser, die in de tuinstudio zal slapen.  Het blijkt een gepensioneerde politieman te zijn uit Zurich, zo zegt hij.   Jan brengt de sfeer erin en haalt zijn collectie pruiken boven. Al snel volgen imitaties van Jimmy B en Dana Winner mekaar op.  Onze gastvrouw- en heer weten écht niet wat ze meemaken en ook onze Zwitserse vriend zien we raar opkijken.  Wat een gekke bende, zeg.  Ook de “eekhoorntjes” van Magda zijn weer prominent aanwezig.    Als ze even later zegt dat ze een liedje gaat opzoeken op “”Tjoup Tjoup”” (nvdr. You Tube), schieten we allemaal in de lach.  Het wordt zo gezellig dat we Magda en Ernst (die eigenlijk Dieter wil genoemd worden) meenemen naar een restaurantje, waar we hen zullen trakteren op een lekker diner.  Ook dit hebben ze blijkbaar nog nooit meegemaakt.  Gelukkig ligt de eettent op wandelafstand, want dat had met de Vespa geen goed idee meer geweest, als jullie begrijpen wat ik bedoel.  Herr Dieter moet onderweg 3x stoppen om te rusten, maar het is hem vergeven, de man is immers al 81 jaar.

Het restaurant is weer een voltreffer: lekkere, grote porties en niet duur.  Er wordt wat afgelachen en de verschillende pruiken en maskers passeren de revue. Later op de avond praten we nog wat na op het terras van de herberg en danst dwerg Frank nen trage met Magda.   Haar spanbanden heeft ze dan al lang ergens uitgespeeld.

Ik houd het na een schnaps of twee voor bekeken en kruip in mijn bed.

Morgen zullen we vroeg moeten opstaan.  Om 8u gaat de Village open en we willen niet te lang aanschuiven om ons te registreren.

Tot gauw!

1. Frie Soomers:
    6 juni 2019
    Wat is dat weer een leuke en interessante belevenis ! Hopelijk kunnen jullie met droog weer verder...Succes en ik duim voor de ganse ploeg...Xxx mama