Dag 15 - Ho Chi Minhstad (Saigon)

25 januari 2018 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Deze morgen konden we iets langer slapen dan normaal, wat toch wel deugd deed. Vermits ons 'hotel' geen ontbijt kon aanbieden, zijn we eerst op zoek gegaan naar een geschikte plek.  Waarom niet ontbijten in een hotel, dachten we...en waarom dan niet in een historisch hotel?  Wij dus binnen in dé REX, waar we voor de 2e maal op het terras zaten.  Het was schitterend weer en een betere en stijlvollere manier om van een ontbijtbuffet te genieten was er volgens ons niet.  De prijs viel zelfs mee (naar Belgische normen à 21 $ pp).  De drankjes de dag voordien waren duurder..... Nadien zijn we onze rugzakken gaan oppikken en vermits het hotel wegens hun infrastructuurperikelen zélf in de fout was gegaan, stond ik erop dat de taxi naar ons volgend verblijfl op hun kosten zou zijn. Tot onze verbazing deden ze hier niet moeilijk over en werden we de volledige afstand van 2,5 km 'gereden'....  Uiteindelijk onze rugzakken gedropt en vermits de kamer nog niet klaar was, zijn we dan maar een wandeling gaan maken over de "Champs-Elysées" van Saigon en de overdekte markt Ben Thanh.  Het is bloedheet en we 'vluchten' af en toe een winkeltje binnen om van de koele airco te kunnen genieten... Omstreeks 14u konden we daadwerkelijk inchecken en nadat we dit gedaan hadden , zijn we een bezoek gaan brengen aan het War Remnants museum.  Naast de Amerikaanse en Vietnamese oorlogstuigen en wapens, brengt het museum vooral de gruwel van de oorlog in beeld.  De vele foto's van oorlogverslaggevers zijn zeer beklijvend.  Het museum heette trouwens vroeger 'Het Musem van Amerikaanse oorlogsmisdaden".  Het woordje "Amerikaanse" heeft men sedert de ophefffing van het US embargo in 1994 laten vallen, omwille van het feit dat men vooral de Amerikaanse toeristen niet te veel voor de borst wou stoten, terwijl ze hun dollars kwamen uitgeven.  Nogal redelijk hypocriet.  Langs de ander kant werd er met geen woord gerept over de folteringen van het Noord Vietnamese leger, .....  We kunnen dus spreken van een redelijk éénzijdige opvatting van de manier waarop je een oorlog in beeld brengt..... Maar goed, we waren blij dat we het gezien hadden.  Nadien gaan we nog een ijsje eten in één van de beste ijssalons 'Fanny', genaamd.  De uitbater is een Fransman...  We eten iets vroeger, drinken nog iets in de skybar van hotel Liberty en liggen rond 22u al in ons bed.  Morgenvroeg moeten we om 08u25 op de luchthaven zijn voor een vlucht van ongeveer 2 uur.  Niettegenstaande we vandaag en ook gisteren al een zonneke op ons koppeke  hebben voelen schijnen, willen we nu vooral rust.  Aan de Viëtnamese kust is het nog altijd kwakkelweer, dus we hakten de knoop door...  We hebben 15 dagen rondgereisd in dit enorme land en  veel gezien & beleefd.   De verslagen zullen de volgende 11 dagen iets korter zijn. Ik mag hopen dat sommige reacties navenant zullen zijn of op zijn minst even relevant.    Ik zal jullie dus niet teveel vervelen met verhalen van ons terwijl we aan een zwembad liggen te zonnen, een cocktail drinken, in slaap vallen en/of een boekje lezen.....  Ik zal dan ook de beschrijvingen van de iets luxueuzere hotels beperkt houden.   Tenslotte moeten de meeste van jullie werken of studeren (Kirsten !!) en wij niet, dus daar hebben we respect voor...