Dag 13 - Mekong Delta

23 januari 2018 - An Lạc, Vietnam

Deze morgen rijden we met onze personal guide en driver naar de Mekong Delta.  De man heet Dong en spreekt zeer goed Engels.  Hij geeft ons een hele uitgebreide uitleg over de leefomstandigheden in Viëtnam en schijnt enorm geïnteresseerd te zijn in onze levensstandaard.  Is hij nu reeds zijn fooi aan het bepalen of is zijn interesse oprecht ?  .... Ik hoop het laatste.  Bon, we komen aan in Ben Tre en op de Huang Vungkade gaan we aan boord van een boot, die ons naar één van de 4 eilanden op de Mekong rivier zal brengen.  Op het 'Unicorneiland' gaan we voor de eerste maal aan wal en bezoeken er een bijenkwekerij.  We proeven honing en drinken er speciale thee.  We varen weer verder en belanden weer op een ander eiland waar we een kokosnootfabriek bezoeken.  Hier produceren ze ondermeer cocunut candy.  We aanschouwen het productieproces en kopen uiteraard enkele lekkere snoepjes..Alles dat afkomstig is van een kokosnootboom wordt gebruikt (daken, houtwerk, olie, snoepjes enz....).We zullen meermaals van de ene boot in de andere boot, de smallere jungleachtige kanalen doorkruisen. Soms doen we dit met een motorbootje, heel dikwijls wordt er ook een roeiboot gebruikt...Spannend is het wel en het doet me denken aan de TV serie Tour of Duty , die ik destijds graag zag.  De muziek die ze voor deze serie gebruikte dateerde ook uit de jaren 60 en 70 en het duurt natuurlijk niet lang of ik zit 'Painted Black' van de Rolling Stones te neuriën.... Het is ondertussen tropisch heet en er valt wat miezerige regen.  Niettegenstaande de druppels is het werkelijk prachtig.  Op een bepaald moment houden we halt om te lunchen.  Plotseling zie ik naast onze tafel, in een struik iets kronkelen.....een slang......Euh,.....Er wordt ons gezegd dat de slang niet gevaarlijk is, zolang je ze maar met rust laat....  Ja, dat kan wel, maar ik ga sebiet wél eten, dus als da beest kip of vis ruikt, wil ik wel zeker zijn dat ik eerst mag eten .....    Enfin, 't beestje blijft braaf op zijn plaats en na de lunch maken we nog een klein fietstochtje in de omgeving.  We rusten uit in een hangmat, terwijl de zon er terug door gekomen is.  Het wordt ondertussen bloedheet.....We varen verder en steken de Mekong terug over.  Ondertussen is het bijna 15u30 en we moeten nog zo'n 2,5 uur rijden vooraleer we in Can Tho aankomen.  Daar zullen we inchecken in een hotel waar ze ons morgenvroeg om 5u30 (!) komen ophalen om naar de drijvende markt te gaan kijken.    Tijdens de rit naar Can Tho vallen we allebei in slaap.....Op een gegeven ogenblik schieten we wakker door een hevig gekrijs ! Een accident, iemand omver gereden ?  Nee hoor, de driver en de gids waren op de gsm (tijdens het rijden) naar de voetbal aan 't kijken.  Vietnam tegen Qatar en de Vietnamezen hadden net gescoord.   Man, man, man.......UIteindelijk wint Viëtnam met de penalties en de taferelen die hierop volgen hebben wij nog nooit meegemaakt.  Heel de stad op zijne kop, enfin bekijk het filmpje en de foto's en je zal begrijpen wat ik bedoel.  We eten in een zeer goed restaurant en drinken nog iets in de skybar, terwijl we zicht hebben op de Mekong rivier.  Een beetje verder staat een reusachtig standbeeld van Nonkel Ho....We horen hem luidop denken : ""kameraden !!!, ga slapen ! want het gaat 'pikken' morgen vroeg.  Hij heeft gelijk en we wandelen naar ons hotel.  Onderweg mengen we ons nog even in het feestgedruis.  Na een frisse douche kruipen we in ons bedje.  Het is 22u30... We wensen nog snel ons Liene gelukkige verjaardig.  Slaapwel !