Dag 11 - Ninh Binh

21 januari 2018 - Ninh Binh, Vietnam

Zoals eerder verteld, hadden we in ons hotel in Hanoi,na enige onderhandeling weliswaar, een upgrade gekregen naar een suite (voor de prijs van een deluxe room). Nu ja, 'suite' moet je met een flinke korrel zout nemen.  De kamer is wel wat groter en luxueuzer, maar verder niets speciaal.  Ze zijn in dit hotel (Diamon King Hotel) wél extreem vriendelijk en het ontbijt is ook - snottebellen-vrij en vooral voldoende gevarieerd. We zouden het iedereen aanraden....

Deze morgen ging onze driver ons oppikken rond 8u40 om naar Ninh Binh te rijden.  Om 08u45 nog niemand te zien en de receptioniste voelde onraad.  Na een snel telefoontje kwam er 2 minuten nadien een zenuwachtige Viëtnamees het hotel binnen gelopen, vragend naar "Miss Sabrina""".  (Janbart kunnen ze écht niet uitspreken..).....  We hollen het hotel uit en worden in een taxi gedropt, die ons naar de opera zal brengen.  Daar aangekomen, kwam de bus ons na 5 minuten ophalen. Het was duidelijk dat ze ons vergeten waren.  Er waren nog nét 2 plaatsen vrij...Ik diende naast de chauffeur plaats te nemen en was dus vanop de eerste rij getuige van een ongenevenaarde rijstijl. Die gasten hier rijden écht als gekken.  Er zijn eigenlijk geen regels en in de straten van Viëtnam geldt de wet van de sterkste. Bij ons zou dit geen verf pakken, maar die mannen zijn dat hier gewoon.....  Ik voel me letterlijk op de dodemanszetel zitten en als de gids zijn chauffeur voorstelt als 'Mr Hero' grijp ik snel naar de veiligheidsgordel.  Mr Hero is naar 't schijnt de beste chauffeur van Viëtnam en weet waar de politiecontroles staan, wordt ons gezegd. De woorden zijn nog niet koud of we worden na 2 km aan de kant gezet.  Goed gedaan, Mr Hero !    Volgens de gids 'no ploblem', just money talk with police......'   Niet  zoals bij ons dus.  Na enkele minuten en ik weet niet hoeveel Dollars of Viëtnamese Dong betaald te hebben,  rijden we verder.

Na 3 uur komen we aan in Hoa Lu.  Dit was de hoofdstad van Viëtnam in de 10e eeuw.  We krijgen toegang tot de verschillende tempels uit ondermeer de Dinh dynastie (Le Dai Hanh Tempel en de Dinh Tien Hoang Tempel.  De omgeving is sprookjesachtig mooi. Het is weliswaar grijs en mistig maar vrij warm....Later rijden we naar Tam Coc en daar worden we in een bootje gezet en doen we een afvaart van de Sampan.  Het landschap kan vergeleken worden met dat van Halong Bay, maar dan op het vasteland....   Super mooi !  De roeidames hebben een speciale roeitechniek ontwikkeld, ze roeien nameilijk met hun voeten.....(check de foto's)  We bemerken dezelfde kartsgebergten, zien wilde geiten tussen de bomen springen....  We doen nadien ook nog een fietstochtje door de steegjes van Tam Coc.  De trip was echt de moeite maar achteraf gezien hadden we dit beter op onszelf geregeld en iets meer tijd voorzien.   We rijden met de bus terug en worden in de buurt van ons hotel gedropt.

We eten wederom zeer goed in Duongs (de beste chef van Viëtnam). Terwij ik de laatste hand leg aan dit verslag, ligt Sabrina al naast mij te ronken.  Het is haar taak om de foto's te posten en dit zal dus morgen vroeg moeten gebeuren. Het zal vroeg dag zijn, want om 06u30 zal een privé chauffeur ons naar de luchthaven brengen. We verlaten het Noorden van Viëtnam en gaan naar het broeierige, tropische Saigon oftwel Ho Chi Minh stad (2 uur vliegtijd, stijgen op om 08u40). Morgen middag zullen we een bezoek brengen aan de Cu Chi tunnels, dewelke door de Vietcong gebruikt werden tijdens de oorlog. Hier zie ik, als oorlogfilmliefhebber, al zeer lag naar uit.  Later volgt nog een tweedaags trip door de Mekongdelta.......    So long !!!

1. Papa:
    22 januari 2018
    Wanneer jullie zich in het centrum van HCM bevinden, let goed op wanneer jullie op een kruispunt staan te wachten op groen licht, dat er bromfietsen met twee passagiers afkomen. Het gebeurt geregeld dat ze proberen om handtassen van de wachtenden proberen te roven. Dit gebeurt geregeld op het kruispunt van LE LOI (spreek uit Le Leui)
    en DONG KHOI (spreek uit Dong Kheui). In het centrum van HCM, nl Quan Mot (= eerste wijk) heb je de stadsschouwburg (Nhat Hat Thanh Pho), links daarvan heb je het hotel Continental, waar ik een paar keer verbleven heb, aan de andere kant heb je het hotel Caravelle, waar je op één van de bovenste verdiepingen een zeer aangename bar hebt. Je hoeft niet in het hotel te logeren om er een drink te gaan nemen. Ga eventueel ook naar het in de buurt gelegen hotel REX, waar op het dakterras zich ook een bar bevindt. In de Chinese wijk CHOLON (spreek uit Tjieu Leun) heb je een paar interessante tempels: GIAC LAM en GIAC VIEN. Ter info: het Caravelle Hotel was tijdens de Vietnam-oorlog het verzamelpunt van de Amerikaanse pers. Op het kruispunt van Ham Nghi Boulevard en le Loi bevindt zich de Ben Tanh markt. Hier heeft Kim Lieu (je weet wel) de eerste 22 jaar van haar leven gewoond.