Dag 8 - Sapa en de berg Fansipan & retour naar Hanoi

18 januari 2018 - tt. Sa Pa, Vietnam

Om de voormiddag een beetje zinvol te spenderen, hadden we toch maar weer de wekker gezet rond 08u.  Het plan was om de Fansipan, de hoogste berg van Viëtnam te beklimmen, zei het dan met een kabellift.  In mijn vorig verslag vermeldde ik een foutieve hoogte en omdat ik er quasi zeker van ben dat sommige lezers dit onmiddellijk zijn gaan googelen, vermeld ik hier even de correcte hoogte : 3143 meter.  Enfin, ...met de taxi naar het beginpunt, ticketjes gekocht en hop naar boven.  Het zicht op de top is adembenemend en dat mag je letterlijk nemen.  Ik merkte dat ik wat draaierig werd van de ijle lucht, maar dat ging snel voorbij.  We keken onze ogen uit, dronken een lekkere 'capuccino with a view' en namen uiteraard voldoende foto's.  We dachten er ook aan om vanop deze duizelingwekkende hoogte een filmpje te maken voor Ariane's verjaardag.  Dat zal ze ondertussen misschien al bekeken hebben, tussen het gefeest door.  Bonne anniversaire !

Het hele gegeven deed allemaal wel wat pretparkachtig aan, maar het was zeker de moeite om tenminste 1 x te doen en nu dat we er toch waren......Voila ....

Terug naar het hotel, onze rugzakken opgehaald en een kilometertje verder naar de straat gewandeld waar onze minivan-driver ons zou oppikken om 14u.  Althans dat was de bedoeling.  Toen er om 13u55 nog geen minibus te zien was, toch maar even gevraagd aan de locals of we in de juiste straat stonden.  Niemand die ik aansprak kon ook maar 1 woord Engels en stuurde ons van 't kaske naar de muur.  Dan maar naar de helpdesk gebeld en daar zeiden ze ons doodleuk dat het pickupadres gewijzigd was.    Het juiste adres was amper 50 meter verwijderd van ons hotel.... Zij die me goed kennen, weten dat ik daar écht niet tegen kan....Met onze zware rugzakken namen we een spurtje en toen we daar de minibus zagen staan, merkten we op dat de chauffeur een dutje aan 't doen was.  Hij leek niet erg gelukkig toen ik hem wakker maakte door effe op de ruit te tikken, waarop hij ons afwimpelde. Uit zijn uitleg konden we begrijpen dat hij niet 'onze' chauffeur was.......    ' t Ventje was muug en hij wou gerust gelaten worden, zoveel was duidelijk.  Hilariteit alom toen dezelfde driver ons na een half uur wachten, wenkte om in te stappen....Man, man, man....  Uitendelijk nog wat Viëtnamezen opgepikt en samen met een Frans koppel reden we naar Hanoi, waar we ruim 2 uur later aankwamen dan initieel gepland.  Mijn review aan deze organisatie was er dan ook naar.....  Snel iets gaan eten en morgen weer vroeg op, want om 8u20 worden we opgehaald en rijden we naar Halong Bay (3 uur rijden). We zullen er inschepen op een cruise om er twee dagen rond te dobberen.  Naar 't schijnt is dat een feestje met alles er op en eraan.  We laten het op ons afkomen... Slaapwel !