Rome - april 2017 - Citytrip Rome met Frie, Sabrina, Kirsten en Janbart. (Dag 1)

14 april 2017 - Rome, Italië

1e dag

Na een korte vlucht van ca. 1,5 uur komen we veilig en wel aan in één van de twee grote toeristische luchthavens van Rome, Fiumincino genaamd.  Van daaruit moet er een bus genomen worden naar Termini, het centraal station van Rome.  Een ticketje H/T kost 8 euro per persoon, wat in feite spotgoedkoop is.  We rijden confortabel en een klein uurtje later arriveren we aan het grootste bus- en treinstation van Rome, wat te vergelijken is met ons Centraal Station.  Op het plein voor deze mastodont nemen we een lijnbus.  Zoals echte toeristen kopen we het ticketje wel maar we stempelen het niet af.  We spreken af om, in geval van controle, ons van "den doemme te houden".  We zullen deze Commedia del Arte niet nodig hebben, maar merken na een tijdje dat we op de verkeerde bus zitten.  Een vergissing van de organisator/auteur van dit verslag, ...het zal niet zijn laatste zijn.  Een behulpzame Romein zet ons terug op de goede bus.  Het is al redelijk warm en onze jasjes gaan uit.  We loodsen onze trolleys door de massa aan het Pantheon en bereiken rond 15u30 het hotelletje.  Perfect gesitueerd, pal in het centrum van Rome. Dat de centrale locatie een troef zal zijn, zal later nog blijken.

Grappige anecdote : de hotelbediende denkt dat mijn moeder en ik een koppel vormen en Sabrina en Kirsten onze dochters zijn.  Plezant gastje, denk ik.   Vooral de oudere dames in het gezelschap zijn geflatteerd en ik ben weeral de 'klos'.  Dat ook de kamersleutels in die combinatie verdeeld worden, heb ik nog nét op tijd gezien.  "Me iel Antwaarpe, mor ni me mij zene.....".

Van al die complimenten hebben we dorst gekregen en met iets luchtigere kleren, wandelen we naar het Pantheon, zo'n 500 meter van het hotel.  Frie bestelt een pint en na amper drie slokken, acht ze de tijd rijp om het Pantheon te bezoeken.  Inkom is gratis, alleen, er staat een wachtrij van zo'n 200 meter.....  Wie denkt dat ze braaf zal aanschuiven is eraan voor de moeite.  Via de uitgang manipuleert ze op zeer handige wijze de suppoosten, die links en rechts opgesteld staan.  Tegen de linkse zegt ze dat ze van de rechtse binnen mocht om het Pantheon nog snel voor de 2e keer te bezichtigen. Klassieke truk, maar hij lukt.  Het gevolg is dat Frie binnen is en dat de rij aanschuivenden alleen nog maar langer geworden is.

Met het eerste ijsje in de hand vangen we onze wandeling aan.

We bezoeken de Trevi fonteinen en Frie laat een zeer eigenaardige werptechniek zien om haar muntje in het water te werpen. De Koreanen naast haar kijken raar op, terwijl ik denk dat ze bijna haar schouder ontwricht om het kleinood gelanceerd te krigen.  Het is nochtans simpel : met rechterhand over linker schouder ...  Ter info : in 2016 werd er 1,4 miljoen euro uit het fontein gehaald ten voordele van Caritas.

Nadien bezoeken we de Spaanse trappen en de Piazza Populi.

's Avonds eten we in de wijk Trastevere, het Linkeroever van Rome.  Zeer oude maar authentieke wijk, waar je meestal lekker kan eten.

Wij kiezen voor het verkeerde restaurant en eten er, naar Italiaanse normen, middelmatig. Kirsten krijgt het verkeerde gerecht, we kunnen niet betalen met de kaart...enfin, we hebben gegeten en meer is daar niet over te zeggen.  De volgende avonden zal het steeds veel beter zijn..

Moe maar voldaan kruipen we ins ons bed, nadat we eerst nog een verkwikkende douche nemen om het eerste wandelzweet weg te spoelen.  Mijn benen tintelen en mijn voeten doen al pijn. Slaapwel.