Dag 7: Battambang - The Bat cave, killing cave en Phom Sampeu

21 maart 2019 - Battambang, Cambodja

Suor Sdei (Goeiedag !)

Vandaag slapen we iets langer.  Rond 9u rollen we van de (wederom) veel te harde matras, onze douche in. (waar halen ze die dingen toch ???).

Het ontbijt wordt ons geserveerd door de Franse mede-eigenaar van het mini-resortje waar we verblijven.  Nadien vleien we ons neer aan het zwembad, dat we helemaal voor ons alleen hebben.  Zalig, zeg!

Rond 13u is het welletjes geweest. Genoeg gebakken en gebraden.  We nemen een tuk-tuk richting stadscentrum.  Buiten enkele kleinere tempels en een aantal gebouwen, die perfect in één of andere Franse stad zouden kunnen staan, is er niet zo veel te zien.  We ontdekken de Wat Kandal en het centrale marktplein de Psar Nat.  We hebben met onze tuk-tukker een deal gemaakt  voor een trip naar de Phnom Sampeu.  Hier zullen we ondermeer de Wat Ek Phnom zien, alsook de killing cave en de bat cave,

Na 40 minuten, tegen een slakkengangetje van 45 km/u, via de statige goeverneurswoning van Battambang, komen we uiteindelijk aan op onze bestemming.  Daar hebben we 2 opties: optie A : we wandelen zo’n 1,5 uur naar boven, optie B : een plaatselijke ‘Johnny’ zal worden gecharterd om ons met zijn ‘Honda Camino’ naar boven te rijden.  Ik val niet graag in herhaling, maar het dient gezegd, het is snikheet (38 graden...).

Het wordt dus de ‘Johnny’ en daar zullen we geen spijt van krijgen.

Wij naar boven.

Zoals verwacht heeft Sabrina het niet zo met achterop zitten bij Johnny’s.   Ze knijpt haar billekes dicht en hoopt op het beste.  Ik vermeld nog even aan haar chauffeur dat hij SUPER voorzichtig moet zijn!  Het duo brengt ons zeer behoedzaam naar het eerste plateau. Daar bezoeken we de Killing Cave.  Op deze rots werden tijdens het Rode -Khmerregime, landgenoten naar beneden gezwierd nadat ze uitgefolterd waren.  In de grot ligt een grote Boeddha weeral te slapen en naast hem liggen de botten en schedels als bewijs voor deze gruwel.  Hierna rijden we weer een stukje omhoog en passeren langs de prachtige Wat Ek Phnom, van waaruit we een adembenemend zicht hebben over de wijde omgeving.  De rivier Sangker baant zich een  weg door het landschap en haar beige water biedt amper een contrast tussen tussen de vele rijstvelden, die er eerder uitzien als gele omboorde lappen verdorde grond.  Tientallen aapjes verwelkomen ons.  Sommige dragen hun pasgeboren baby op de buik, terwijl ze behendig over en weer slingeren op de kantelen van de tempel. Opgepast, want ze zien er wel schattig uit, niettemin zijn ze gevaarlijk en een beet kan lelijke gevolgen hebben!  Even later blijken onze ‘Johnny’s niet op de afspraak.  Voor ons geen probleem, want ze moesten nog betaald worden.  Als we 100 meter naar beneden zijn gewandeld, komen ze er dan toch aan.  Eénmaal beneden aangekomen, drinken we nog snel iets en staat onze tuk-tukman te wachten.  Hij zal ons, achter de hoek van de berg, naar een goed plaatsje loodsen van waaruit we de ‘vlucht van de vleermuis’ kunnen zien bij een mooie zonsondergang.

Nadat we op de rots zijn geklauterd, zijn we getuige van een prachtig schouwspel.  Terwijl de hemel stillaan rood kleurt, zien we honderduizenden, misschien wel miljoenen vleermuizen de grot uitvliegen waardoor er zich een lange zwarte golf aftekent aan de horizon.  Ze doen dat blijkbaar elke avond, om elders eten te gaan zoeken en wellicht zullen sommige onder hen even transformeren in Dracula....Wie weet...

We vonden het in elk geval geweldig en na een klein uurtje keren we terug in de richting van de stad.  We worden afgezet aan het restaurant ‘Jaan Bai’, waar we ook gisteren gegeten hebben.  Volgens vele reisgidsen het beste restaurant in Battambang.  Het is niet eens overdreven.  We hebben tot hier toe nog geen enkele keer beter gegeten als hier.  Moe maar voldaan, keren we terug naar het hotel.

Het is ondertussen amper 21u45 en we zijn allebei zeer moe. Vooral de hitte (sorry voor de herhaling) speelt ons parten.

Maar bon, we zullen maar niet té veel klagen, zeker?

Tomorrow is another day en zullen we ‘s avonds in de hoofdstad, Phnom Penh, overnachten.

1. Nemo:
    21 maart 2019
    Uitgefolterd, mijn woord van dag ! Geniet het.
  2. Papa:
    21 maart 2019
    Ik vermoed dat jullie in Phnom Penh voor logement in de buurt van Sisowath Quai zullen kiezen. Dat deden wij ook, ondermeer bij Fransman Bernard Matter (Bougainvillier Hotel, Sisowath 277G). In hetzelfde huizenblok (277C) had je indertijd het restaurant XXL van Brusselaar Yves Kellner. Wellicht bestaat dit restaurant niet meer. Verder op Sisowath Quai hebben we meerdere keren gegeten in La Croisette en in het Chiang Mai Riverside restaurant (Thai food). Voor een drankje gingen we geregeld naar de Foreign Correspondents Club (FCC) op Sisowath Quai. Toegankelijk voor iedereen.
    Als jullie geluk hebben is er een tafeltje bij het open raam vrij: zicht op de drukte van de Quai. Men kan er ook eten.