Dag 13: Kep (National Park)

27 maart 2019 - Krong Keb, Cambodja

Goeiemiddag iedereen,

vandaag hebben we ne keer niet zo veel te melden.  Zalig geslapen en om 9u00 ons ontbijt genuttigd op de derde verdieping met zicht op de baai.  Niet slecht. De ontbijten zijn, zoals dikwijls in Azië, zeer Oosters getint.  Wat wil zeggen dat er voor de spleetogen mogelijkheid is om rijst, noedels en warme soep te eten, terwijl ze voor de Europeanen wel een poging doen om ne croissant en brood te voorzien.  Maar verwacht geen kazenassortiment, laat staan andere charcuterie, want dat kennen ze gewoon niet.  Je bent dus dikwijls veroordeeld om een eike te eten.  Niets mis mee, maar elke dag een ei eten is er wat teveel aan.

Bon, na dit culinair intermezzo over naar de orde van de dag.

Met de scooter rijden we rond 10u naar het Kep National Park. Bij een slagboom en een verlaten wachthuisje laten we de tweewieler achter.  We gaan een trektochtje doen.  Het pad is bepijld en kronkelt in de jungle.  Links en rechts horen we geluiden, we zien hagedissen wegspringen en ontdekken ook in het slijk een verse pootafdruk van één of ander vierpotig beest.  Ik pretendeer niet dat ik een ‘spoorzoeker’ ben, maar ik ben er zeker van dat het geen afdrukken waren van een hond.  Sabrina is er al niet meer gerust in.   Ik kan haar overtuigen om verder te wandelen.  Het is echt zeer mooi allemaal.  Als we uiteindelijk ook andere wandelaars tegen komen, stelt dit mijn wandelpartner wat gerust.  We zien vlinders in alle kleuren voorbij fladderen en ook vogels in kleuren die ik nog nooit heb gezien vliegen voorbij.  De junglegeluiden houden ons scherp en overal lijken we nu beesten te zien.  Na zo’n 2,5 uur zijn we terug aan onze scooter gearriveerd.  Vlak voordien zien we een aap (Makaak) vlak voor onze neus over het pad springen.  We hebben dit soort apen al meermaals gezien, langs de weg, terwijl ze de vuilbakken ledigen.  Maar dit is op één of andere manier toch anders...echter.

Later op de dag luieren we wat aan het zwembad.  We laten eten en drinken aandraven en we hebben het zwembad bijna heel de middag voor ons alleen.  Ach, we genieten ervan want het leven is immers als een suskewiet.  Als de wiet verschijnt, is de suske alweer voorbij.

Ik heb zo’n flauw vermoeden dat we vanavond weer krab zullen eten.  De combinatie met de enige echte Kampot peper is dan ook delicieus.  De peper zullen we meebrengen, de krab ligt wat moeilijker.

Deze avond zullen we ook de twee youngsters in Antwerpen helpen inchecken.  Kirsten en Jordy nemen immers morgen het vliegtuig naar Bangkok.  Eén van de twee is al een heel week zenuwachtig, zo heb ik vernomen... Wij zullen morgenmiddag dan weer op een vlucht Phnom-Penh -> Bangkok zitten en als alles goed verloopt, zullen we dus vanaf vrijdagmorgen met vier zijn om de vakantie verder te zetten.  Eerst 3 dagen Bangkok om nadien richting Krabi te vliegen.  Vanaf dan alleen nog maar witte stranden met hopelijk goed weer.

So long !

1. Bart: