Dag 4 - Hanoi

14 januari 2018 - Lý Thái Tổ, Vietnam

Niettegenstaande onze kamer op de 7e verdieping iets rustiger was, kunnen we niet meteen spreken van de 7e hemel.  Ikzelf heb veel beter geslapen maar Sabrina was weer zeer vroeg wakker.  Om gekende redenen hebben we 't ontbijt in het hotel aan ons laten passeren...No snotttebel for us !  Dan maar een lekkere croissant uit het vuistje en meteen een riksha tegen gehouden om ons opnieuw naar het mausoleum van Ho Chi Minh te brengen.  Duizenden Viëtnamezen verzamelen om samen met ons een laatste eerbetoon te betuigen.  We schuiven braaf aan en worden door de soldaten naar de kristallen kist geleid....  Toch wel indrukwekkend.  Nadien bezoeken we de botanische tuin en het militair museum (incl.de vlaggentoren van Hanoi).  Naast tanken, afweergeschut,handvuurwapens en ander oorlogstuigen heb ik naast een MIG straaljager gestaan.  Voor zij die de film TOP GUN kennen, weten waar ik het over heb.... (""Maverick gives him 'the finger' while he is flying inverted...."") We gaan later nog kijken naar één van de beroemdste bruggen van Hanoi (Long Bien Bridge)  We drinken iets en aanschouwen de meer dan 1682 meter lange constructie over de Rode rivier.  Wederom van Franse makelij.

Na weeral een zeer vermoeiende dag, eten we vrij vroeg. Om 21u zijn we terug op de kamer.  Morgen moeten we om 07u paraat staan.  Een minibus zal ons oppikken om naar Sa Pa te rijden.  Deze streek ligt nog noordelijker, dichtbij de Chinese grens.  Het kan er flink koud zijn en rond deze tijd zlefs nog sneeuwen, al zegt Meteovista dat het de komende 3 dagen boven de 23° zal zijn...  We slapen er de eerste nacht in een hotel, waar we volgende week dinsdag zullen worden opgepikt door Sue Linh.  Met haar gaan we drie dagen trekken in het gebied.  Eten en slapen doen we bij de bergstammen zelf.  We zijn eerlijk gezegd content dat we Hanoi gezien hebben, maar de drukte en vooral het constant getoeter begint onze strot wat uit hangen.