Dag 3 - Hanoi

13 januari 2018 - Lý Thái Tổ, Vietnam

Amai ! Geen oog dicht gedaan deze nacht..... Da beest in den airco mocht dan al wel verdwenen zijn, maar nadat we eerst rond 3 uur gewekt werden door een hevig huilend boeleke, moest het ergste nog komen. Rond 5 uur besloten ze in de keuken om aan hun dagtaak te beginnen.  Klingel klangel, ne hoop Vietnamees geroep en getier !!!!  Hoe doen ze dat in stripverhalen : !!!ççx&!!kl...x$$$^.    Zoiets ?  Sabrina en ik rechtop in ons bed terwijl beneden de wokpannen en ander ijzeren rommel heen en weer werden gezwierd, althans dat gevoel hadden we toch. Het was net alsof ze ons bed hadden verplaatst naar de keuken.  Hel !....Dan maar gedoucht en efkes mijn gedacht gaan zeggen aan de receptie.  ""GoodmoLning siL"""...nee dus...ze zullen aan de wallen onder ons ogen gezien hebben dat we 't meenden.  Een andere kamer en wel zeer snel én ook zo ver mogelijk van de keuken vandaan,.... please miss...  """Okay Sil, solly Sil""""....  We werden prompt van de 3e etage naar de hoogste verdieping verhuisd mét een upgrade.... Of deze kamer een garantie zal zijn voor een beetje nachtrust, weten jullie morgen.

Het ontbijt dan.  De keuze is in feite zo beperkt, dat je gedoemd bent om elke dag een eike te eten.  Dit wordt door de kok à la minute bereid in de ontbijtruimte.  Het zou vandaag ook meteen ons eerste én laatste ontbijt worden.... Waarom ?  Wel, ....terwijl ik rustig mijn omelet aan het opeten was , zag ik in mijn ooghoek in de keuken de "jef"kok aan zijn neus pulken.  Een "jeukske" dacht ik dan...Niet dus.  Met de vinger letterlijk in zijne neus, kwam de man terug in het restaurant binnen.  Hij bleef pulken en na enige tijd wroeten en boren, zag ik plots een grote snottebel uit zijne neus vallen....Man, man, man.....Sabrina had het ook gezien en meteen had ook zij haar laatste hap gedaan.

Niettegenstaande al dat "lekkers", besloten we om onze dag niet te laten verpesten en vol goede moed, maar toch nog met een klein hongergevoel, wandelden we naar de opera van Hanoi !  Dat ze in het weekend de straten rondom het Hoan Kiem Meer autoluw maken, was goed meegenomen en vooral veel veiliger.  Het gebouw heeft veel weg van onze opera en die van Parijs.  Je kan er jammer genoeg niet binnen, maar de gevel spreekt voor zich...  De Fransen hebben dat goed gedaan, destijds...We drinken een lekker capuccino in de naastgelegen tuinen.  Van daaruit zetten we onze trip verder in de richting van het  Ho Chi Minh Mausoleum.  We waren wel net iets te laat om de man in levende lijven, allez 't is te zeggen, opgebaard en gebalsemd te mogen aanschouwen.  Morgen doen we een nieuwe poging.  Het gebouw en de omgeving doen heel communistisch aan : zeer grote lanen, veel te grote gebouwen voor de kleine mensjes die de Viëtnamezen zijn en op elke hoek een politieman in een stijf uniform.  Via de zeer mooie pagode op één pilaar, gaan we verder tot we aan één van de bekendste pagodes van Hanoi aankomen, namelijk de Tran Cuoc Pagode.  Omdat deze pas open gaat om 13u30, besluiten om aan de West Lake oftwel "meer  der geliefden" iets te eten.  We zitten op een terras dat een prachtig uitzicht geeft op Hanoi.   Later zullen we eveneens de Quan Thanh Tempel bezoeken. De lucht kleurt  , net zoals gisteren, grijs maar het is warm genoeg om zonder jas te lopen (ik schat zo'n 22°). Van het Truc Bach Lake wandelen we terug richting het oude centrum.  We bezoeken de overdekte markt Dong Xuan Market.  Dit hebben we nog nooit in ons leven gezien.  Honderden kraampjes in een veel te kleine hall.  Je kan er werkelijk alles kopen en tussen de kramen is er amper één meter waarlangs je je een weg tracht te banen.  De manier waarop deze mensen handel drijven tart werkelijk elke verbeelding.  Ik heb in er in geval zeer snel genoeg van.  We vluchten buiten en drinken een lekkere caipirinha en mojito op een rooftopbar.  Vanop de  6e verdieping aanschouwen we het drukke verkeer.  Het is 17u30 als we in ons hotel terug aankomen.  Sabrina ligt ondertussen knock out op bed en ik heb dringend een douchke nodig. Straks gaan we eten in een typisch Viëtnamees restaurantje aan de overzijde van het hotel. Het is zaterdagavond, dus heel druk maar we hebben onze voorzorgen genomen en tijdig gereserveerd.  Tot later !.

De foto's en video's van vandaag komen eraan - vergeet ze niet te bekijken !!     X

1. J&S:
    13 januari 2018
    Déjà vu bij het bekijken van een aantal mooie foto's (ook de grijze hemel), al zaten er toch ook een aantal onbekende locaties tussen. Een reden om nog eens terug te keren!
    Je zal merken het landschap en de sfeer veranderen naarmate je zuidwaarts trekt, geniet ervan!