Dag 23 - laatste dag

30 december 2016 - Bangkok, Thailand

Dit is onze laatste dag op Thais grondgebied.  We hebben vannacht een vlucht om 00u30 (technisch gezien op 31/12). We zullen na zo'n 11uur omstreeks 07u00 (plaatselijke tijd) landen in Zaventem.   Tenzij er deze avond voor of tijdens de vlucht nog iets spectaculairs gebeurt is dit mijn allerlaatste reisverslag.   We lezen dat het in België ietske kouder is dan hier.  Ik geef toe dat ik zonet even een klein momentje van leedvermaak had, terwijl ik hier ik hier aan de rand van het zwembad in de blakende zon zit.  Langs de andere kant heb ik gisteren ook een sjaal gekocht om me te beschermen tegen de kou.   Sabrina is nog 'even' alleen gaan shoppen en zal wellicht straks terug komen met enkele zaken die ze, in mijn bijzijn niet heeft kunnen vinden en nu plotseling wel.  Ik vind dat perfect zo....  Alleen besef ik dat ze me achter gelaten heeft zonder ene cent, ook geen kredietkaart.  Ik begin dorst te krijgen.....dju.....

We zijn inmiddels uitgecheckt maar mogen nog gebruik maken van de zwem- en spafaciliteiten en kunnen straks ook een douchke nemen.  Vanavond zullen we eten in 't hotel om rond 21u30 een taxi te nemen naar de luchthaven.  Zoals steeds vinden  we  het niet erg om weer naar huis te gaan.  We  behoren tot de zeldzame  categorie van mensen die houden van hun werk.  Ik zie er absoluut niet tegenop om terug naar "den buro" te gaan, aanstaande maandag.

Wat we wél zullen missen is de gastvrijheid van de mensen, de manier waarop men hier tracht om het steeds naar onze zin te maken, immer met de grootste lach.  Ik had soms wel problemen met de overdreven onderdanigheid van onze gastheren- en vrouwen, maar ik denk dat de mensen hier gewoon zo zijn... Uiteraard zullen we ook de mooie natuur, die ik uitvoerig beschreven heb, enorm missen om nog maar te zwijgen van het goedkope en lekkere eten.  De drukte en de luchtvervuiling van Bangkok en Chiang Mai zijn dan weer niet echt aan ons besteed en we zullen onze volgende reis dan ook in die zin aanpassen.  We begrijpen maar al te goed waarom zoveel Aziaten met een mondmasker rondlopen/rijden. De relaxte, ongedwongen sfeer in Sukhothai maar vooral ook in het meer noordelijke Pai is meer ons ding.  Dezelfde sfeer kwamen we uiteraard ook tegen op het Khao Sok Lake, tegen de grens van Maleisië.    Trouwens, zeer raar, maar we zijn daar nu ruim 4 dagen weg en elke keer als wij in een shoppingcenter wandelen voelen we ons nog op en neer gaan, alsof we nog in onze drijvende bungalow zitten. Een beetje 'loecht in de kop-gevoel'.....

Niettegenstaande hebben we beiden een zeer voldaan gevoel na deze fantastische reis.  We hebben getracht om cultuur af te wisselen met meer avontuurlijke activiteiten en hebben ook de twee grootste steden van het land verkend.  De wijze waarop alles hier georganiseerd is en ervoor zorgt dat je zelfs als "nieuwkomer in Thailand" op zeer éénvoudige én goedkope manier kan reizen, heeft ons enorm verrast.  Ik raad het iedereen aan !  Ik zou niet durven beweren dat we allebei écht helemaal fysiek uitgerust zijn, daarvoor was onze reis iets té actief en divers.  Onze hoofden zijn wél leeg gemaakt en dat is ook iets zeer kostbaar.   We hebben deze reis ook vooral samen als koppel gedaan en getracht om alle problemen zeer pragmatisch te benaderen en op te lossen.   We hebben mekaar tijdens deze reis ook kunnen herontdekken, wat misschien na bijna 19 jaar wel nodig was.  We waren een goed team! Het heeft ons ook doen beseffen dat we niet zonder mekaar kunnen en dat ook niet willen.

Ik heb getracht jullie mee te nemen in onze avonturen en fratsen en heb mijn best gedaan om mijn verslagen zo leesbaar en luchtig mogelijk te houden.  Bedankt voor de complimenten hiervoor maar de eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ik elk verslag via de eindredacteur ter goedkeuring heb laten passeren.  En terwijl ik dit schrijf, besef ik dat we 1 uur verder zijn en dat diezelfde eindredacteur nog steeds niet terug is van haar 'ik ga nog efkes naar de winkel, ben direct terug'....en ik krijg meer en meer DORST !  Dju .....

Bedankt en tot ziens.  Groeten en dikke knuffels van Sabrina en Janbart en voor iedereen onze BESTE WENSEN VOOR HET NIEUWE JAAR !!!

1. Christ'l:
    Jb en Sabke,
    Het was super om jullie avonturen te volgen,echt goe gedaan!Veilige terugreis en voor jullie ook een spetterend 2017 xxx
  2. Frie Soomers:
    30 december 2016
    Jullie hebben het fantastisch gedaan en hebben me veel bijgeleerd over dit aantrekkelijk land! De verhalen waren sterk en overtuigend! Het is in België berekoud en met een sjaal alleen gaat het niet voldoende zijn! Ik vertrek zo meteen naar Westende om koude gezonde lucht op te snuiven...Tot zondag in Boom, dan klinken we daar gezellig op en hou de piloot in de gaten hé. Groetjes mamaX
  3. Verlinden Gery:
    30 december 2016
    Goeie terugvlucht en breng maar wa zon mee want hier ist het koud

Groetjes
  4. Ariane:
    30 december 2016
    Merci beaucoup Janbart, bonne fin d'année à vous deux. Ja en na weurt oewe frut echt zuur... Tot volgend jaar en goei reis. Dikke kussen.
  5. Marielle Dom:
    30 december 2016
    Bedankt voor de mooie verhalen, de prachtige foto's. Het was ontzettend fijn van op afstand toch ook een beetje op reis te kunnen zijn. ;-)
    Fijne eindjaarsfeesten maar vooral een veilige en vlotte vlucht.
    Lieve groetjes,
    Thomas, Mariëlle, Amber, Freya en Emma. XXXXX