Dag 26 - laatste reisverslag

5 februari 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Beste vrienden, familie en collega's,

10 uur 's morgens, 28 °....Zittend aan een zwembad op een 19e verdieping in Viëtnam, schrijf ik mijn laatste reisverslag.  Beneden raast het verkeer voorbij en toeteren de auto's en miljoenen scooters erop los.....

Onze reis zit er weer op.  Het was weer een zeer leuk avontuur.  Niettegenstaande soms barre omstandigheden in Noord-Viëtnam, slapen onder een elektrieke deken, een koe in de living, een snottebel in de keuken, de hoge vochtigheid in Saigon, hebben we samen van élke dag genoten.  De extremen waarmee we geconfroneerd werden, waren soms een loutering en deden ons meer dan ooit beseffen hoe goed wij het getroffen hebben in ons leventje.

We hadden Vietnam en Cambodja in het vizier maar het is enigszins anders uitgedraaid. De weersomstandigheden hebben zeker hun invloed gehad op onze reisroute, zonder dat ze ervoor hebben kunnen zorgen dat onze vakantie verpest zou worden, integendeel zou ik zeggen.  We hebben er allerminst spijt van dat we ons kompas hebben gekeerd in de richting van Thailand.  Op basis van de reisverslagen zullen jullie ook wel gemerkt hebben dat ons hart in dit land ligt, zonder dat we Viëtnam tekort willen doen. Het is nu éénmaal zo...

Zouden we het anders gedaan hebben ?   Ja, wellicht wel. We zouden alvast sommige uitstappen  meer in eigen handen hebben genomen.  Ik geef grif toe, dat luiheid een factor is waar wij als 'rijke Westerlingen' teveel aan toegegeven hebben.  We hebben Hoi An letterlijk links laten liggen en hebben daar achteraf gezien misschien wel wat spijt van....Maar goed, we hebben op deze reis heel wat ander dingen gezien, meegemaakt en ontdekt en hebben daardoor toch een goed zicht op wat Viëtnam te bieden heeft.  Zeker de ervaringen in het hoge Noorden van Viëtnam (Sa Pa) hebben een zeer diepe indruk op ons gelaten..

Laten we er even wat statistieken bijhalen :

Sabrina en ik, hebben in totaal :

7 vluchten genomen
In 11 verschillende hotels geslapen,
1 nacht in een boerderij doorgebracht en twee op een luxecruise
Tientallen taxi's genomen (Inclusief Uber)
3 tuk tuks genomen
26 dagen gelachen en genoten
5 x op gastronomisch hoog niveau gegeten
26 dagen aan onze vrienden en familie gedacht (en niet zo erg veel aan 't werk)
25 whatsappgesprekken gevoerd met Kirsten (niet om te controleren, maar wél omdat we ze soms zo hard miste)......

-   27 reisverslagen gemaakt

We waren heel blij dat we op reis mochten vertrekken, maar we zullen des te blijer zijn om jullie allen te mogen terugzien!

Dank ook voor de vele leuke reacties en de aandacht die jullie aan onze blog gaven.

Wat onze volgende reis zal brengen weten we nog niet, maar het staat voor ons als een paal boven water dat, indien onze reis terug richting Azië zal gaan, ons Kirsten zeker en vast van de partij zal zijn.

Lieve groetjes en tot morgen !