Dag 31 - Bangkok

5 februari 2024 - Bangkok International Airport, Thailand

Beste vrienden,

5 februari 2024.

We zijn vandaag al 31 dagen in Thailand. Ik herhaal, “één en dertig”.

Wettelijk gezien mag je, zonder visum, maximaal 30 dagen in Thailand verblijven.  Rekenen is niet altijd mijn sterkste vak geweest en ook Sabrina, die daar doorgaans beter in is, viel het niet meteen op.  Onze euro is pas gevallen, toen ik toevallig de inkomststempels in onze  paspoorten ging nakijken en tot mijn verbazing ‘4/2/24’ zag staan als vermelde einddatum.

Shit.

We zullen vanavond zien hoe de immigration officer op de luchthaven hier zal op reageren.  In de meeste gevallen betaal je een boete van 500 B per dag ‘overstay‘ en daarmee is de kous af.  On verra.  Ik geef bij wijze van info nu reeds mee dat het Immigration Detention Center gelegen is in Thung Maha Mek, Sathon, Bangkok 10120.  Kleef voldoende postzegels op de enveloppen, steek er telefoonkaarten in en misschien een kleine financiële gift, zodat we niet elke dag rijstsoep moeten eten EN….stuur Luk Alloo naar hier!.  Bedankt.

Niettegenstaande dit nog op te lossen euvel zijn we ingepakt en liggen we nog wat aan het zwembad.  We zullen het hotel enkel nog verlaten om met een officiële taxi naar de luchthaven te rijden.  Ik zal de chauffeur ook vriendelijk vragen om alle verkeersregels te respecteren, nadat ik gecheckt heb of hij zeker niet onder invloed is,  Het is niet de moment om door de politie gecontroleerd te worden met 2 illegalen aan boord. Dat laatste hou ik voor mezelf.

Om 12u checken we uit, maar we mogen alle faciliteiten van het hotel blijven gebruiken, inclusief fitness, sauna en stoombadruimtes, waar we straks nog kunnen douchen.  Om 17u zullen we downtown BKK achter ons laten, in de hoop snel te regelen wat er te regelen valt.

De taxirit naar de luchthaven verloopt vlot en we zijn ruim op tijd aan de ETIHAD - desk.  We hebben al online ingecheckt dus nadat we onze bagage hebben gedropt en door de veiligheidscontrole zijn gelopen, moeten we dus nog via de paspoortcontrole passeren.

Na ongeveer een uur aanschuiven is het eindelijk aan ons.  Tijdens het wachten hebben we snel een profielanalyse gedaan van alle aanwezige immigration officers en we kiezen voor ons de meest sympathiekste uit.  We prefereren een vrouwelijke beambte,  want daar heeft Sabrina altijd “touche” mee….  Ik bijt de spits af en zet mijn vriendelijkste gezicht op terwijl ik voorzichtig mijn paspoort en boardingpass afgeef.  Net voordien werden twee toeristen apart genomen, terwijl hun paspoort aan een hogere officier overhandigd werd.  Die hebben prijs, bedenk ik me.  En laat dat nét ons gelukje te zijn.  Op de moment dat ze de overtreding vaststelt, kijkt ze achterom en mompelt iets, waaruit ik denk te begrijpen: “”verdomme, die is nog bezig…ja zeg….deze laat ik passeren zene””.  Er wordt een aantekening gemaakt onder mijn stempel, net zoals in ‘t school vroeger als je je schoolagenda moest afgeven voor een  ‘nota’, als je mets niet in orde was. Sabrina ondergaat dezelfde procedure en een paar minuten later, geven we mekaar een dikke knufffel, waarop Sabrina zegt : “”en nu gaan we champagne drinken”””.  Champagne wordt het niet, maar de veel te dure witte chardonnay smaakt minstens even goed.

We hebben nog wat tijd om iets te eten, want dat is ondertussen al geleden van deze ochtend.  Om 20u20 zullen we aan boord gaan en we verwachten morgenochtend terug thuis te zijn.  Jullie krijgen van mij nog een allerlaatste verslag, een round-up, een nabeschouwing……De epiloog.

Nu reeds bedankt om deze blog weeral te willen volgen en te reageren op onze fratsen.

X

Sabrina en Janbart

1. Nico:
    5 februari 2024
    Topverslagen. Knappe en lange reis!!!
  2. Staf:
    5 februari 2024
    Veilige vlucht en wij zullen hier de eer van het Antwerps korps hoog houden 👍😉
  3. Geert:
    5 februari 2024
    Hopelijk hebben jullie er evenveel van genoten om de reisverslagen op te stellen, als dat ik ze heb gelezen.
  4. Wendy Cabooter:
    6 februari 2024
    Blij dat er geen detentie inzat voor jullie, ben geen goeie pennevriend :). Kom behouden terug & dank om ons mee te laten genieten van alweer een fantastische reis :) !!

Jouw reactie